dc.contributor.author | Fornaciari, Aleksi | |
dc.contributor.author | Harni, Esko | |
dc.date.accessioned | 2017-08-08T10:59:31Z | |
dc.date.available | 2017-08-08T10:59:31Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Fornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>11</i>(2), 39-51. <a href="http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf" target="_blank">http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27118414 | |
dc.identifier.other | TUTKAID_74436 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55034 | |
dc.description.abstract | Artikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle
tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä
hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä
ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle.
Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen
ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden
tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin
käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen
tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian
käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista
yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura | |
dc.relation.ispartofseries | Kasvatus ja aika | |
dc.relation.uri | http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf | |
dc.subject.other | Gramschi, Antonio | |
dc.title | Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201707213347 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.date.updated | 2017-07-21T09:15:07Z | |
dc.type.coar | journal article | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 39-51 | |
dc.relation.issn | 1797-2299 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | hegemonia | |
dc.subject.yso | kasvatustiede | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p18350 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4537 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p183 | |