Show simple item record

dc.contributor.authorFornaciari, Aleksi
dc.contributor.authorHarni, Esko
dc.date.accessioned2017-08-08T10:59:31Z
dc.date.available2017-08-08T10:59:31Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationFornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>11</i>(2), 39-51. <a href="http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf" target="_blank">http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_27118414
dc.identifier.otherTUTKAID_74436
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55034
dc.description.abstractArtikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle. Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan.
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.relation.urihttp://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf
dc.subject.otherGramschi, Antonio
dc.titleAntonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201707213347
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.date.updated2017-07-21T09:15:07Z
dc.type.coarjournal article
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange39-51
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysohegemonia
dc.subject.ysokasvatustiede
dc.subject.ysotutkimus
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p18350
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4537
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p183


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record