Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle
Fornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Kasvatus ja aika, 11(2), 39-51. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017.
Artikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle
tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä
hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä
ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle.
Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen
ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden
tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin
käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen
tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian
käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista
yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27118414
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research
Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ... -
Koulutuksen tutkimuksen arkkitehtuurit
Heikkinen, Hannu L.T.; Kiilakoski, Tomi; Huttunen, Rauno; Kaukko, Mervi; Kemmis, Stephen (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2018) -
Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
Maunula, Juho-Pekka (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ... -
Finland : Success Through Equity : The Trajectories in PISA Performance
Ahonen, Arto K. (Springer, 2021)The Finnish education system has gone through an exciting developmental path from a follower into a role model. Also on the two-decade history of PISA studies, Finland’s performance has provided years of glory as of the ... -
Performatiivinen sukupuoli ja heteronormatiivisuuden kritiikki : Judith Butlerin feministisen teorian poliittinen luenta
Mankki, Laura (2010)Tutkielmani käsittelee amerikkalaisen feministiteoreetikon, filosofin ja politiikan tutkijan Judith Butlerin (s.1956) käsitystä sukupuolesta performatiivisena. Lähtökohdakseni otan Butlerin feministisen teorian poliittisen ...