Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle
Fornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Kasvatus ja aika, 11(2), 39-51. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017.
Artikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle
tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä
hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä
ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle.
Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen
ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden
tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin
käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen
tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian
käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista
yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27118414
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Suomalainen sosiaalidemokratia murroksessa : "ajelehtiva politiikka" hegemonisen diskurssin alaisuudessa?
Luodemäki, Juha (2008)Tarkoituksena on tarkastella suomalaisen hyvinvointipolitiikan ja sosiaalidemokratian muutosta 1990-luvun laman aikana ja sen jälkeen. Tutkimuskysymykseni kuuluu: miten uusliberalistinen, hegemoninen diskurssi näkyy Suomen ... -
United Nations’ sustainable development goals as an extension of western hegemony
Lepistö, Emma (2022)Kestävän kehityksen tavoitteet voidaan tulkita länsihegemonian jatkeeksi lukemalla Agenda 2030 julistusta Coxilaisen käsitteellisen analyysin kautta. Tämän kandidaatin tutkielman hypoteesi on se, että Agenda 2030 sisältää ... -
Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research
Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ... -
E-urheilun johtaminen : lähtölaukaus empiiriselle tutkimukselle suomalaisesta näkökulmasta
Kallinen-Kuisma, Minna; Auvinen, Tommi (Jyväskylän yliopisto, Business and Organization Ethics Network (BON), 2018)Esports – as a rapidly growing field of sport, entertainment, and business – offers an interesting arena for leadership research. In this qualitative study, we focus on Finnish esports leadership, considering both ... -
Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu
Maunula, Juho-Pekka (2021)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ...