Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle
Fornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Kasvatus ja aika, 11 (2), 39-51. Retrieved from http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017.
Artikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle
tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä
hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä
ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle.
Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen
ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden
tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin
käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen
tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian
käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista
yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords