University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > View Item

Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
240.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Fornaciari, A., & Harni, E. (2017). Antonio Gramscin hegemonian käsitteen relevanssi kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Kasvatus ja aika, 11(2), 39-51. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf
Published in
Kasvatus ja aika
Authors
Fornaciari, Aleksi |
Harni, Esko
Date
2017
Copyright
© Kirjoittajat & Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2017.

 
Artikkelimme käsittelee Antonio Gramscin käsitteistön relevanssia kasvatustieteelliselle tutkimukselle. Aineistonamme toimii kolme Gramscin hegemonian käsitettä hyödyntävää tutkielmaa. Pyrkimyksemme on näiden tutkimusten avulla antaa virikkeitä ja käsitteellisiä välineitä suomalaiselle kriittisen kasvatustieteen tutkimukselle. Tässä suhteessa artikkeli on luonteeltaan teoreettinen katsaus kasvatustieteellisen ja opettajuuden tutkimuksen kentälle. Uusliberaalin hegemonian käytänteiden tarkasteleminen kasvatuksen ja koulutuksen kentällä auttaa löytämään Gramscin käsitteistön sovellusmahdollisuuksia myös suomalaisessa kriittisen kasvatustieteen tutkimuksessa. Oletuksena on, että artikkelimme teoreettisella työkalulla, hegemonian käsitteellä, on mahdollista tutkia erityisesti sosiaalista ja yhteiskunnallista yhteyttä, joka liittyy koulun organisoitumiseen ja opettajan ammattikuvaan.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
ISSN Search the Publication Forum
1797-2299
Keywords
Gramschi, Antonio hegemonia kasvatustiede tutkimus

Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a3_2206171253.pdf

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201707213347

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27118414

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [2201]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Suomalainen sosiaalidemokratia murroksessa : "ajelehtiva politiikka" hegemonisen diskurssin alaisuudessa? 

    Luodemäki, Juha (2008)
    Tarkoituksena on tarkastella suomalaisen hyvinvointipolitiikan ja sosiaalidemokratian muutosta 1990-luvun laman aikana ja sen jälkeen. Tutkimuskysymykseni kuuluu: miten uusliberalistinen, hegemoninen diskurssi näkyy Suomen ...
  • United Nations’ sustainable development goals as an extension of western hegemony 

    Lepistö, Emma (2022)
    Kestävän kehityksen tavoitteet voidaan tulkita länsihegemonian jatkeeksi lukemalla Agenda 2030 julistusta Coxilaisen käsitteellisen analyysin kautta. Tämän kandidaatin tutkielman hypoteesi on se, että Agenda 2030 sisältää ...
  • Between context and comparability : Exploring new solutions for a familiar methodological challenge in qualitative comparative research 

    Kosmützky, Anna; Nokkala, Terhi; Diogo, Sara (Wiley-Blackwell, 2020)
    Finding the balance between adequately describing the uniqueness of the context of studied phenomena and maintaining sufficient common ground for comparability and analytical generalisation has widely been recognised as a ...
  • E-urheilun johtaminen : lähtölaukaus empiiriselle tutkimukselle suomalaisesta näkökulmasta 

    Kallinen-Kuisma, Minna; Auvinen, Tommi (Jyväskylän yliopisto, Business and Organization Ethics Network (BON), 2018)
    Esports – as a rapidly growing field of sport, entertainment, and business – offers an interesting arena for leadership research. In this qualitative study, we focus on Finnish esports leadership, considering both ...
  • Viisauden ja aikuisen oppimisen välinen yhteys : teoreettinen tarkastelu 

    Maunula, Juho-Pekka (2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella viiden eri viisausmallin sekä Illeriksen ja Mezirowin aikuisen oppimisen teorioiden keskinäistä suhdetta. Tutkimus toteutettiin teoreettisena tutkimuksena, jossa menetelmänä käytettiin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre