Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa
Kääpä, M., Hirvensalo, M., Palomäki, S., & Valleala, U. M. (2017). Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 74-82. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdf
Published in
Liikunta ja tiedeDate
2017Copyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.
Tässä liikuntaläksykokeilussa tutkittiin, miten erilaiset liikunnalliset
kotitehtävät, liikuntaläksyt, toteutuivat koululiikunnan osana
ja miten oppilaat kokivat liikuntaläksyt sekä oman osallisuutensa
niiden tekemisessä. Liikuntaläksykokeilu toteutettiin lukuvuonna
2015–2016 keskisuomalaisessa koulussa 6.–9.-luokan tyttöjen kanssa,
yhteensä 117 tyttöä. Liikuntaläksykokeilun päätteeksi tehdyn
oppilaskyselyn vastaukset analysoitiin frekvenssien, ristiintaulukoiden
(khiin neliötesti) ja keskiarvovertailujen avulla (varianssianalyysi
ja t-testi). Kyselylomakkeen avoimet vastaukset järjestettiin luokkaasteittain
ja läksytyypeittäin.
Oppilaskyselyn vastausten mukaan liikuntaläksyjä tehtiin ahkerasti.
Lähes 90 prosenttia oppilaista teki läksyt aina (89,7 prosenttia).
Yli puolet (51,3 prosenttia) vastanneista teki läksyt mieluiten yksin
ja neljännes teki ne kavereiden kanssa. Läksyjentekoaktiivisuudessa
havaittiin muiden muuttujien suhteen merkittäviä eroja. Läksyt aina
tehneet tytöt pitivät läksyistä enemmän, he pitivät läksyjen tekemistä
hyödyllisempänä kuin läksyjä vähemmän tehneet tytöt. Heidän
mielestään läksyjen tekeminen on lisännyt heidän liikuntaansa ja
heille vapaa-ajalla liikkuminen oli mieluisampaa kuin muille tytöille.
Vähemmän läksyjä tehneet tytöt eivät pitäneet tärkeänä läksyjen
tarkistamista. Oppilaiden mielestä heidän tulisi voida vaikuttaa liikuntaläksyihin.
...


Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Search the Publication Forum
0358-7010Keywords
Original source
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27094280
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish Adolescent Girls’ Activity Patterns and The Effects of an Activity-Based Homework Intervention on Their Physical Activity
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Vähä-Ypyä, Henri; Vasankari, Tommi; Hirvensalo, Mirja; Fedewa, Alicia (Ubiquity Press, Ltd., 2021)Purpose: The insufficient physical activity (PA) of adolescents is a global challenge, and there is a need to find opportunities to engage youth in active lifestyles. The majority of adolescents do not meet the recommended ... -
Parental Involvement in Math Homework : Links to Children’s Performance and Motivation
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Routledge, 2019)The present study examined the longitudinal associations between children’s perceptions of parental involvement in math homework (control and support) and their math performance and motivation (taskpersistent homework ... -
Math homework : Parental help and children’s academic outcomes
Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Academic Press, 2019)In the present study, we examined the longitudinal relations between child-perceived parental help with math homework (i.e., support and control), children's math skills, and mother-reported task persistent behavior in ... -
Understanding and Promoting Physical Activity among Finnish Adolescent Girls: The Role of Active Physical Education Homework
Kääpä, Mari (2022)The majority of adolescents do not reach the recommended levels of physical activity, and especially females have low levels of activity as they approach adolescence. The purpose of this dissertation was to examine the ... -
Vanhempien ja kavereiden tuen yhteys nuoruusiän fyysiseen aktiivisuuteen
Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Kokko, Sami (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)Nuorten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunteminen on perusteltua paitsi nuoruusiän terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi niin myös yleisemmin kansanterveydellisistä syistä. Tutkimusten mukaan sekä ...