University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Artikkelit
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta
  • View Item
JYX > Artikkelit > Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta > View Item

Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa

ThumbnailPublisher's PDF
View/Open
158.5Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Kääpä, M., Hirvensalo, M., Palomäki, S., & Valleala, U. M. (2017). Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 74-82. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdf
Published in
Liikunta ja tiede
Authors
Kääpä, Mari |
Hirvensalo, Mirja |
Palomäki, Sanna |
Valleala, Ulla Maija
Date
2017
Discipline
KasvatustiedeLiikuntapedagogiikkaEducationSport Pedagogy
Copyright
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.

 
Tässä liikuntaläksykokeilussa tutkittiin, miten erilaiset liikunnalliset kotitehtävät, liikuntaläksyt, toteutuivat koululiikunnan osana ja miten oppilaat kokivat liikuntaläksyt sekä oman osallisuutensa niiden tekemisessä. Liikuntaläksykokeilu toteutettiin lukuvuonna 2015–2016 keskisuomalaisessa koulussa 6.–9.-luokan tyttöjen kanssa, yhteensä 117 tyttöä. Liikuntaläksykokeilun päätteeksi tehdyn oppilaskyselyn vastaukset analysoitiin frekvenssien, ristiintaulukoiden (khiin neliötesti) ja keskiarvovertailujen avulla (varianssianalyysi ja t-testi). Kyselylomakkeen avoimet vastaukset järjestettiin luokkaasteittain ja läksytyypeittäin. Oppilaskyselyn vastausten mukaan liikuntaläksyjä tehtiin ahkerasti. Lähes 90 prosenttia oppilaista teki läksyt aina (89,7 prosenttia). Yli puolet (51,3 prosenttia) vastanneista teki läksyt mieluiten yksin ja neljännes teki ne kavereiden kanssa. Läksyjentekoaktiivisuudessa havaittiin muiden muuttujien suhteen merkittäviä eroja. Läksyt aina tehneet tytöt pitivät läksyistä enemmän, he pitivät läksyjen tekemistä hyödyllisempänä kuin läksyjä vähemmän tehneet tytöt. Heidän mielestään läksyjen tekeminen on lisännyt heidän liikuntaansa ja heille vapaa-ajalla liikkuminen oli mieluisampaa kuin muille tytöille. Vähemmän läksyjä tehneet tytöt eivät pitäneet tärkeänä läksyjen tarkistamista. Oppilaiden mielestä heidän tulisi voida vaikuttaa liikuntaläksyihin. ...
Publisher
Liikuntatieteellinen Seura ry
ISSN Search the Publication Forum
0358-7010
Keywords
nuoret liikunta koululiikunta opetussuunnitelmat ystävät vanhemmat kotitehtävät tytöt young people physical training physical education (school subject) curricula friends parents homework girls

Original source
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdf

URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706283102

Publication in research information system

https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27094280

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta [1883]
  • Liikuntatieteiden tiedekunta [2059]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Finnish Adolescent Girls’ Activity Patterns and The Effects of an Activity-Based Homework Intervention on Their Physical Activity 

    Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Vähä-Ypyä, Henri; Vasankari, Tommi; Hirvensalo, Mirja; Fedewa, Alicia (Ubiquity Press, Ltd., 2021)
    Purpose: The insufficient physical activity (PA) of adolescents is a global challenge, and there is a need to find opportunities to engage youth in active lifestyles. The majority of adolescents do not meet the recommended ...
  • Parental Involvement in Math Homework : Links to Children’s Performance and Motivation 

    Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Routledge, 2019)
    The present study examined the longitudinal associations between children’s perceptions of parental involvement in math homework (control and support) and their math performance and motivation (taskpersistent homework ...
  • Math homework : Parental help and children’s academic outcomes 

    Silinskas, Gintautas; Kikas, Eve (Academic Press, 2019)
    In the present study, we examined the longitudinal relations between child-perceived parental help with math homework (i.e., support and control), children's math skills, and mother-reported task persistent behavior in ...
  • Understanding and Promoting Physical Activity among Finnish Adolescent Girls: The Role of Active Physical Education Homework 

    Kääpä, Mari (2022)
    The majority of adolescents do not reach the recommended levels of physical activity, and especially females have low levels of activity as they approach adolescence. The purpose of this dissertation was to examine the ...
  • Vanhempien ja kavereiden tuen yhteys nuoruusiän fyysiseen aktiivisuuteen 

    Palomäki, Sanna; Huotari, Pertti; Kokko, Sami (Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017)
    Nuorten fyysiseen aktiivisuuteen vaikuttavien tekijöiden tunteminen on perusteltua paitsi nuoruusiän terveyden ja hyvinvoinnin tukemiseksi niin myös yleisemmin kansanterveydellisistä syistä. Tutkimusten mukaan sekä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre