Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa
Kääpä, M., Hirvensalo, M., Palomäki, S., & Valleala, U. M. (2017). Liikuntatehtäviä kotiläksyinä : koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa. Liikunta ja tiede, 54(2-3), 74-82. https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdf
Julkaistu sarjassa
Liikunta ja tiedePäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Liikuntatieteellinen Seura ry, 2017.
Tässä liikuntaläksykokeilussa tutkittiin, miten erilaiset liikunnalliset
kotitehtävät, liikuntaläksyt, toteutuivat koululiikunnan osana
ja miten oppilaat kokivat liikuntaläksyt sekä oman osallisuutensa
niiden tekemisessä. Liikuntaläksykokeilu toteutettiin lukuvuonna
2015–2016 keskisuomalaisessa koulussa 6.–9.-luokan tyttöjen kanssa,
yhteensä 117 tyttöä. Liikuntaläksykokeilun päätteeksi tehdyn
oppilaskyselyn vastaukset analysoitiin frekvenssien, ristiintaulukoiden
(khiin neliötesti) ja keskiarvovertailujen avulla (varianssianalyysi
ja t-testi). Kyselylomakkeen avoimet vastaukset järjestettiin luokkaasteittain
ja läksytyypeittäin.
Oppilaskyselyn vastausten mukaan liikuntaläksyjä tehtiin ahkerasti.
Lähes 90 prosenttia oppilaista teki läksyt aina (89,7 prosenttia).
Yli puolet (51,3 prosenttia) vastanneista teki läksyt mieluiten yksin
ja neljännes teki ne kavereiden kanssa. Läksyjentekoaktiivisuudessa
havaittiin muiden muuttujien suhteen merkittäviä eroja. Läksyt aina
tehneet tytöt pitivät läksyistä enemmän, he pitivät läksyjen tekemistä
hyödyllisempänä kuin läksyjä vähemmän tehneet tytöt. Heidän
mielestään läksyjen tekeminen on lisännyt heidän liikuntaansa ja
heille vapaa-ajalla liikkuminen oli mieluisampaa kuin muille tytöille.
Vähemmän läksyjä tehneet tytöt eivät pitäneet tärkeänä läksyjen
tarkistamista. Oppilaiden mielestä heidän tulisi voida vaikuttaa liikuntaläksyihin.
...
Julkaisija
Liikuntatieteellinen Seura ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-7010Asiasanat
Alkuperäislähde
https://fl-cdn.scdn1.secure.raxcdn.com/files/sites/4708/l-t2-317_tutkimusartikkelit_kaapa_lowres-80e49dd7-e09c-468b-b104-a78fa0c27f2e.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27094280
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Role of Parental Support and the Students’ Opinions in Active Finnish Physical Education Homework
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Fedewa, Alicia; Valleala, Ulla Maija; Hirvensalo, Mirja (MDPI AG, 2022)Prior research indicates that adolescent boys are often more active than girls, implying a need for special attention to increase the physical activity levels of adolescent girls. Adolescents are at an age where they are ... -
Finnish Adolescent Girls’ Activity Patterns and The Effects of an Activity-Based Homework Intervention on Their Physical Activity
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Vähä-Ypyä, Henri; Vasankari, Tommi; Hirvensalo, Mirja; Fedewa, Alicia (Ubiquity Press, Ltd., 2021)Purpose: The insufficient physical activity (PA) of adolescents is a global challenge, and there is a need to find opportunities to engage youth in active lifestyles. The majority of adolescents do not meet the recommended ... -
Parental homework-help profiles throughout grades 6 – 9 : Relations to motivation and mathematics skills
Kikas, Eve; Mädamürk, Kaja; Silinskas, Gintautas (Frontiers Media SA, 2022)This study aimed to examine how parental profiles during homework help (supportive versus controlling) for children in Grades 6 and 9 change over time and relate to children’s motivation and math skills. Participants ... -
A person-oriented approach to maternal homework involvement during the transition to lower secondary school
Tunkkari, Mari; Aunola, Kaisa; Hirvonen, Riikka; Silinskas, Gintautas; Kiuru, Noona (Elsevier BV, 2022)This study examined patterns of mothers' homework involvement (n = 680 in Grade 6 and 665 in Grade 7) and changes in them during 12-year-old Finnish adolescents' (n = 848; 391 boys) transition to lower secondary school. ... -
Understanding and Promoting Physical Activity among Finnish Adolescent Girls: The Role of Active Physical Education Homework
Kääpä, Mari (Jyväskylän yliopisto, 2022)The majority of adolescents do not reach the recommended levels of physical activity, and especially females have low levels of activity as they approach adolescence. The purpose of this dissertation was to examine the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.