Understanding and Promoting Physical Activity among Finnish Adolescent Girls: The Role of Active Physical Education Homework
The majority of adolescents do not reach the recommended levels of physical activity, and especially females have low levels of activity as they approach adolescence. The purpose of this dissertation was to examine the physical activity of adolescent girls, with a focus on after-school activities and active physical education (PE) homework assignments given to promote the physical activity of adolescent girls. The aim was also to study, how active physical education homework could function in PE, how students react on these kind of homework assignments, accompanied with perceptions of students and parents.
The participants were girl students from a Finnish lower secondary school, and their physical activity was examined using objectively measurements (N = 88) and self-reported information (N = 81). The opinions about active physical education homework were gathered using questionnaires (N = 117), interviews with students and parents (N = 43), and a teacher-researcher diary. Objectively measured data with questionnaire and self-reported structured diary data were analysed by frequencies, cross-tabulation, comparison of mean values by t-test and analysis of variance, Cohen’s d, and Kruskal-Wallis. For the interviews, qualitative content analysis was used, supplemented with open answers and teacher-researcher diary content.
On average, participants spent 1 hour 11 minutes on the MVPA level, 3 hours 8 minutes at the light activity level, and sedentary time was 7 hours 37 minutes. The high-active girls participated the most frequently in organized sports activities, and the low-active girls were the most active in participating in household chores. The physical education homework was a small aspect of the participants’ whole-day physical activity, averaging 34 minutes per week. Students did the voluntary active physical education homework very often, with almost 90% doing the homework always. According to students and parents diverse, fun, interesting, and challenging opportunities should be provided with family support in physical education homework assignments. The average addition of 34 minutes of physical activity a week in form of physical education homework is a start, but there is still a need to find new useful ways to promote adolescent girls’ physical activity.
...
Liikuntasuositusten mukaisen liikkumisen määrän saavuttaa vain pieni osa nuorista, erityisesti tyttöjen liikkumisen määrä vähenee teini-iässä. Lapsena ja nuorena liikkuminen vaikuttaa positiivisesti aikuisiän liikkumismääriin, joten nuorten liikkumista tukevat toimenpiteet ovat erityisen tärkeitä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella teini-ikäisten tyttöjen fyysistä aktiivisuuta, keskittyen erityisesti liikkumiseen koulupäivän jälkeen sekä liikunnallisiin kotitehtäviin koululiikunnan osana tukemassa fyysistä aktiivisuutta. Lisäksi tutkittiin oppilaisen ja heidän vanhempiensa käsityksiä liikunnallisista kotitehtävistä.
Tutkimuksen aineisto kerättiin suomalaisen yhtenäiskoulun yläkouluikäisiltä tytöiltä objektiivisilla kiihtyvyysanturimittauksilla (N = 88), puolistrukturoiduilla päiväkirjoilla (N = 81), kyselylomakkeilla (N =117) sekä oppilaiden että vanhempien haastatteluilla (N = 43). Aineistoa täydensi opettaja-tutkija päiväkirjan muistiinpanot. Objektiivisista mittauksista ja itseraportoiduista tiedoista analysoitiin frekvenssit, ristiintaulukointi, keskiarvovertailut t-testillä sekä varianssianalyysilla, Cohenin d ja Kruskal-Wallis. Haastattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä, täydentäen avointen kysymysten vastauksilla ja opettaja-tutkija-päiväkirjan viittauksilla.
Osallistujat olivat keskimäärin tunnin ja 11 minuuttia päivässä reippaan ja rasittavan liikkumisen tasolla, 3 tuntia 8 minuuttia kevyen liikkumisen alueella, paikallaanoloa heille tuli 7 tuntia 37 minuuttia. Paljon liikkuvat tytöt osallistuivat eniten organisoituihin liikuntaharrastuksiin, kun taas vähän liikkuvat tytöt tekivät eniten kotitöitä. Tytöt tekivät vapaaehtoisia liikuntaläksyjä ahkerasti, lähes 90 % heistä kertoi tekevänsä läksyt aina, suosituinta oli tehdä liikuntaläksyt yksin (51,3 %). Liikuntaläksyt olivat pieni osa tyttöjen koko päivän fyysistä aktiivisuutta, keskimäärin liikuntaläksyihin käytettiin 34 minuuttia viikossa. Oppilaiden ja vanhempien mukaan liikuntaläksyjen tulisi olla monipuolisia, hauskoja, kiinnostavia ja sopivan haastavia, aikataulultaan joustavia ja vanhempien tukemia. Nuorten liikkumisen edistämiskeinoja tulisi hakea aktiivisesti, liikuntaläksyt voisivat olla yksi tapa lisätä nuorten liikkumista.
...




ISBN
978-951-39-9154-8Contains publications
- Artikkeli I: Kääpä, M., Hirvensalo, M., Palomäki, S., & Valleala, U.M. (2017). Liikuntatehtäviä kotiläksyinä: Koulun ulkopuolella tapahtuva oppiminen opetuksen tukena tyttöjen liikunnassa. Liikunta & Tiede, 54(2–3), 74–82. Kokoteksti
- Artikkeli II: Kääpä, M., Palomäki, S., Vähä-Ypyä, H., Vasankari, T., & Hirvensalo, M. (2019). The Role of Physical Education Homework to Adolescent Girls’ Physical Activity in Finland. Advances in Physical Education, 9(4), 223-239. DOI: 10.4236/ape.2019.94016
- Artikkeli III: Kääpä, M., Palomäki, S., Vähä-Ypyä, H., Vasankari, T., Hirvensalo, M., & Fedewa, A. (2021). Finnish Adolescent Girls’ Activity Patterns and The Effects of an Activity-Based Homework Intervention on Their Physical Activity. Physical Activity and Health, 5(1), 1-14. DOI: 10.5334/paah.73
- Artikkeli IV: Kääpä, M., Palomäki, S., Valleala, U.M., Fedewa, A., & Hirvensalo, M. The Role of Parental Support and the Students’ Opinions in Active Physical Education Homework in Finland. Submitted.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Väitöskirjat [3178]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish Adolescent Girls’ Activity Patterns and The Effects of an Activity-Based Homework Intervention on Their Physical Activity
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Vähä-Ypyä, Henri; Vasankari, Tommi; Hirvensalo, Mirja; Fedewa, Alicia (Ubiquity Press, Ltd., 2021)Purpose: The insufficient physical activity (PA) of adolescents is a global challenge, and there is a need to find opportunities to engage youth in active lifestyles. The majority of adolescents do not meet the recommended ... -
The Role of Parental Support and the Students’ Opinions in Active Finnish Physical Education Homework
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Fedewa, Alicia; Valleala, Ulla Maija; Hirvensalo, Mirja (MDPI AG, 2022)Prior research indicates that adolescent boys are often more active than girls, implying a need for special attention to increase the physical activity levels of adolescent girls. Adolescents are at an age where they are ... -
The Role of Physical Education Homework to Adolescent Girls’ Physical Activity in Finland
Kääpä, Mari; Palomäki, Sanna; Vähä-Ypyä, Henri; Vasankari, Tommi; Hirvensalo, Mirja (Scientific Research Publishing, Inc., 2019)Introduction: There is an urgent need for active strategies to promote physical activity (PA) among female adolescents, as they are at greater risk of physical inactivity. In addition to Physical Education (PE) in school, ... -
Trans-Contextual Model Predicting Change in Out-of-School Physical Activity : A One-Year Longitudinal Study
Kalajas-Tilga, Hanna; Hein, Vello; Koka, Andre; Tilga, Henri; Raudsepp, Lennart; Hagger, Martin S. (SAGE Publications, 2022)The aim of the current study was to test the long-term predictive validity of the trans-contextual model in accounting for variance in adolescents’ out-of-school physical activity measured by self-report and accelerometer ... -
Associations of parental physical activity trajectories with offspring's physical activity patterns from childhood to middle adulthood : The Young Finns Study
Yang, Xiaolin; Kukko, Tuomas; Kaseva, Kaisa; Biddle, Stuart J.H.; Rovio, Suvi P.; Pahkala, Katja; Kulmala, Janne; Hakonen, Harto; Hirvensalo, Mirja; Hutri-Kähönen, Nina; Raitakari, Olli T.; Tammelin, Tuija H. (Elsevier, 2022)We investigated the association of parental physical activity (PA) trajectories with offspring's youth and adult PA. Self-reported PA data were extracted from the Young Finns Study with three follow-ups for parents between ...