Kolmiportainen tuki varhaiskasvatuksen ja koulun nivelvaiheessa
Authors
Date
2017Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmiportaisen tuen ja inkluusion toteutumista tehostettua tai erityistä tukea saavan lapsen nivelvaiheessa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ammatti-ihmisten näkemyksiä monitahoisesta yhteistyöstä lapsen nivelvaiheessa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijöistä yhtä lastentarhanopettajaa, yhtä erityislastentarhanopettajaa ja yhtä päiväkodin johtajaa. Alkuopetuksen osalta haastateltiin luokanopettajaa sekä erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Haastatteluissani saatiin kerättyä kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja inkluusiosta. Teemahaastatteluiden avulla saatiin tietoa lapsen kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksista tehostettua tukea saavan lapsen nivelvaiheesta esiopetuksen ja alkuopetuksen välillä. Tulokset osoittivat, että haastateltavat kokivat kolmiportaisen tuen toteutuvan hyvin nivelvaiheessa ja ammatti-ihmisillä koettiin olevan merkittävä rooli nivelvaiheessa. Monitahoisen yhteistyön merkitys korostuu juurikin lapsen nivelvaiheissa, jotta tukitoimet saavat jatkumon lapsen siirtyessään ryhmästä toiseen tai esiopetuksesta alkuopetukseen.
Aineisto toi esille, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilökunta koki inkluusion toteutuvan hyvin ja sen olevan osa päiväkodin arkea. Perusopetuksen puolella haastateltavat eivät kokeneet inkluusion toteutuvan. Sen sijaan paljon töitä tehdään, jotta oppilas voisi toimia lähikoulussaan ja yleisopetuksen luokassa mukana. Kaikki haastateltavat arvioivat useiden koulurakennusten olevan tiloiltaan jopa sopimattomia inkluusion toteutumiseen.
Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen henkilökunta tekee tiivistä yhteistyötä lapsen nivelvaiheessa ja sitä haastateltavat olivat valmiita laajentamaankin. Tärkeää olisi tuoda myös ennen esiopetusvuotta lapselle tarjottu tuki näkyväksi ja linjaan kolmiportaisen tuen kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Erityiskasvatus ja -opetus inklusiivisessa varhaiskasvatuksessa, inkluusioasenteet ja työssä jaksaminen varhaiskasvatuksen konsultoivien erityisopettajien arvioimana
Savilahti, Elina (2017)Varhaiskasvatuksessa on isoja muutoksia, koska se on saanut kaksi uutta ja aiempaa huomattavasti tarkemmin toimintaa ohjaavaa asiakirjaa: varhaiskasvatuslaki annettiin 2015 ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016. ... -
”Tää on meidän yhteinen juttu” : vanhempien kokemuksia tehostetun tuen toteuttamisesta alakoulussa
Eerikkilä, Johanna (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata alakoulun oppilaiden vanhempien kokemuksista kodin ja koulun yhteistyöstä silloin, kun lapsella on tuen tarvetta, ja hän käy koulua tehostetun tuen piirissä. Tutkimuksessa etsittiin ... -
Kun koulun tarjoama tuki ei riitä : koulun ja kuntouksen yhteistyö lapsen koulunkäynnin tukena
Hämeenaho, Pilvi; Keltto, Tarja (Niilo Mäki Instituutti, 2019) -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
"Lähtökohta on se, että kaikki osallistuu kaikkeen ja me aikuiset mahdollistetaan se osallistuminen" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta
Markkinen, Karoliina; Kuusela, Millariina (2022)Kandidaatintutkielmamme tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityistä tukea saavien lasten osallistumisen toteutumisesta ja tukemisesta. Halusimme selvittää, millaiset asiat mahdollistavat ...