Show simple item record

dc.contributor.advisorSume, Helena
dc.contributor.authorLeskinen, Paula
dc.date.accessioned2017-06-27T09:55:36Z
dc.date.available2017-06-27T09:55:36Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704452
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54693
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kolmiportaisen tuen ja inkluusion toteutumista tehostettua tai erityistä tukea saavan lapsen nivelvaiheessa varhaiskasvatuksesta alkuopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ammatti-ihmisten näkemyksiä monitahoisesta yhteistyöstä lapsen nivelvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimuksessa haastateltiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen työntekijöistä yhtä lastentarhanopettajaa, yhtä erityislastentarhanopettajaa ja yhtä päiväkodin johtajaa. Alkuopetuksen osalta haastateltiin luokanopettajaa sekä erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastatteluissani saatiin kerättyä kokemuksia kolmiportaisesta tuesta ja inkluusiosta. Teemahaastatteluiden avulla saatiin tietoa lapsen kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksista tehostettua tukea saavan lapsen nivelvaiheesta esiopetuksen ja alkuopetuksen välillä. Tulokset osoittivat, että haastateltavat kokivat kolmiportaisen tuen toteutuvan hyvin nivelvaiheessa ja ammatti-ihmisillä koettiin olevan merkittävä rooli nivelvaiheessa. Monitahoisen yhteistyön merkitys korostuu juurikin lapsen nivelvaiheissa, jotta tukitoimet saavat jatkumon lapsen siirtyessään ryhmästä toiseen tai esiopetuksesta alkuopetukseen. Aineisto toi esille, että varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilökunta koki inkluusion toteutuvan hyvin ja sen olevan osa päiväkodin arkea. Perusopetuksen puolella haastateltavat eivät kokeneet inkluusion toteutuvan. Sen sijaan paljon töitä tehdään, jotta oppilas voisi toimia lähikoulussaan ja yleisopetuksen luokassa mukana. Kaikki haastateltavat arvioivat useiden koulurakennusten olevan tiloiltaan jopa sopimattomia inkluusion toteutumiseen. Varhaiskasvatuksen ja alkuopetuksen henkilökunta tekee tiivistä yhteistyötä lapsen nivelvaiheessa ja sitä haastateltavat olivat valmiita laajentamaankin. Tärkeää olisi tuoda myös ennen esiopetusvuotta lapselle tarjottu tuki näkyväksi ja linjaan kolmiportaisen tuen kanssa.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (73 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherkolmiportainen tuki
dc.titleKolmiportainen tuki varhaiskasvatuksen ja koulun nivelvaiheessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706273064
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-06-27T09:55:36Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysoerityislapset
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysovarhainen puuttuminen
dc.subject.ysoinkluusio
dc.subject.ysosopeutuminen
dc.subject.ysoerityinen tuki
dc.subject.ysoyhteistyö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record