Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
Tässä tutkimuksessa kuvaan ja ymmärrän, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävässä työelämässä ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lisäksi kuvaan millaisia ominaisuuksia aikuisopiskelijat kokevat opettajan tarvitsevan toimiessaan samanaikaisopetuksen tiimissä. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologiaan perustuva tutkimus. Toteutin aineiston keruun keväällä 2017 fenomenologisella avoimella haastattelulla. Haastattelin neljää luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijaa, joista kahdella oli runsaasti kokemusta samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävältä ajalta ja kaksi opiskelijaa, joilla kokemus samanaikaisopettajuudesta oli vähäistä. Analysoin keräämäni aineiston fenomenologisella merkitysanalyysilla pyrkien sulkeistaan itseni koko tutkimuksen ajaksi.
Tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokivat samanaikaisopettajuuden mielekkäänä työtapana, joka antaa opettajalle voimavaroja työssä jaksamiseen ja ammatillisen kehitykseen opettajien oppiessa toisiltaan. Samanaikaisopettajuus koetaan helpottavan suunnittelua, arviointia, vanhempien kanssa työskentelyä sekä hankalissa tilanteissa selviämiseen. Hyvä työpari on joustava, luotettava, valmis reagoimaan yllättäviin tilanteisiin ja halukas kehittäämään itseään. Oppilailla on mahdollisuus tutustua samanaikaisopettajuudessa useampaan aikuiseen. Oppilaat pääsevät myös lähemmäksi opettajia perinteisen luokkahierarkian muuttuessa yhdessä tekemisen suuntaan. Samanaikaisopettajuuden koetaan inhimillistävän opetusta.
Tutkimuksen perusteella voi todeta samanaikaisopettajuudessa tapahtuvan yhteistyön liittyvään nykyaikaiseen yhdessä tekemisen kulttuuriin. Opettajankoulutuksessa ja opetusharjoitteluissa tulisi huomioida samanaikaisopettajuus kokonaisvaltaisesti luoden opiskelijoille ensin teoriatietoon perustuva ymmärrys samanaikaisopettajuuden vaateista ja tämän jälkeen käytännön harjoittelu.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetus : Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa
Huhta, Heli (2015)Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista ... -
Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Lehtinen, Jonna (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti ... -
From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education
Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021) -
Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa
Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010) -
Aikuisopiskelijoiden kokemuksia monialaisissa verkko-opinnoissa
Hurskainen, Liisa (2021)Verkko-opiskelun hyödyntäminen korkeakoulujen opetuksessa on kasvanut, ja sen osuutta pidetään koulutusten kehittämisessä tärkeänä. Verkko-opiskelu lisää joustavuutta opiskeluun ja helpottaa korkeakoulujen välistä yhteistyötä. ...