Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti opettajien ja aikuisopiskelijoiden näkemyksiä ja suhtautumista verkko-oppimiseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea opettajaa ja neljää aikuisopiskelijaa keväällä 2015. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut suoritettiin yksilöhaastatteluina. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita soveltamalla. Opiskelijat näkivät verkko-oppimisen tuovan opiskeluun lisää ajasta ja paikasta riippumatonta joustavuutta. Haastavimpana verkko-opiskelussa opiskelijat kokivat oman aktiivisuuden ylläpitämisen sekä aidon, kasvokkaisen vuorovaikutuksen puuttumisen.
Opiskelijat kaipasivat myös enemmän tukea ja ohjausta oppimiseen. Opintojen selkeä rakenne ja oppimisympäristön helppokäyttöisyys koettiin edistävän opiskelua. Opettajien osalta tutkimuksen tulokset osoittivat, että oppilaitoksen ja opettajayhteisön toimintatapoja tulisi kehittää verkko-opetuksen näkökulmasta kannustavampaan suuntaan. Opettajat kaipasivat enemmän kollegiaalista yhteistyötä sekä verkostoitumista verkko-opetuksen hyvien käytänteiden jalkauttamiseksi. Myös pedagogista tukea verkko-opetuksen järjestämiseen kaivattiin lisää. Haasteellisimpana verkko-opetuksen toteuttamisessa opettajat pitivät vuorovaikutuksen luomista sekä sitä, että verkko-opintojen suunnittelua vaatii paljon aikaa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ... -
Difficult but Valuable! Learning in Student-centered Assessment Feedback Practices in Higher Education
Maunumäki, Minna; Maunula, Minna; Harju-Luukkainen, Heidi (Sciencedomain International, 2022)Aims: The aim of this study is to fill a gap in research on students' experiences of learning in student-centered assessment feedback practices. The article examines what students tell us about their learning in the context ... -
Hyvää verkko-opetusta etsimässä: oppimista edistävät ja estävät tekijät verkko-oppimisympäristöissä – opiskelijoiden kokemuksen ja opettajien arviot
Nevgi, Anne; Tirri, Kirsi (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2003)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opiskelijoiden ja opettajien käsityksiä hyvästä verkko-opetuksesta ja -opiskelusta. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti verkko- opettajan roolin ja tehtävien tarkasteluun. ... -
Aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta
Simola, Satu (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikuisopiskelijoiden kokemuksia oppimista edistävästä verkkovuorovaikutuksesta. Aihetta tarkastellaan verkkovuorovaikutuksen määritelmän ja konstruktivistisen oppimiskäsityksen ... -
Enhancing web course design using action research
Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.