Sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetus : Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa
Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista mahdollisimman nopeasti työelämään. Toiseksi yliopistoissa tulisi tunnistaa opiskelijoiden aiemmin hankittu osaaminen. Aikuisopiskelijat ovat toisenlainen opiskelijaryhmä. He ovat päivätyössä ja opiskelevat työn ohessa.
Tutkimukseni tarkastelee sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetusta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella, miten aikuisopiskelijoiden ammatillisuus ja asiantuntijuus on kehittynyt käytännönopetusjaksolla. Toisena tavoitteena on tutkia, miten aikuisopiskelijat muuttavat teoriatiedon käytännön toiminnaksi ja millainen ohjaus tukee aikuisopiskelijan oppimista.
Tutkimusaineistona on käytetty opiskelijoiden kirjoittamia reflektiivisiä esseitä tai harjoitteluraportteja. Tutkimusaineisto on kerätty huhti-syyskuussa 2015. Tutkimukseen osallistui 12 opiskelijaa. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii kontruktivistinen oppimiskäsitys. Aineisto on analysoitu teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Sosiaalisen ja kokemuksellisen oppimisten teoriat toimivat tämän tutkimuksen analyysin välineinä. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus.
Tutkimustuloksina voidaan esittää, että sosiaalityön aikuisopiskelijoiden asiantuntijuus ja ammatillisuus ovat kasvaneet ja kehittyneet käytännönopetusjaksolla. Opiskelijoiden tiedollinen asiantuntijuus on lisääntynyt ja tietäminen laajentunut. Jakson aikana opiskelijoiden omat käytännölliset taidot ovat kehittyneet. Sosiaalityön opiskelijalle käytännönjaksot laajentavat omaa osaamista ja ymmärrystä sosiaalityön käytännöstä. Aikuisopiskelija pystyy hyödyntämään aikaisemmin oppimaansa. Käytännönopetusjakson aikana opiskelijoiden teoreettis-analyyttinen ajattelu ja tutkimuksellinen työote ovat kehittyneet. Aikuisopiskelija pääsee kokeilemaan teoriassa oppimiaan taitoja käytännössä. Käytännön työ on vahvistanut aikuisopiskelijan ammattitaitoa ja luottamusta omaan osaamiseen, jossa korostuu kyky hyödyntää aikaisemmin opittua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Koulutus oli työn ohessa mahdollista" : kokemuksia sosiaalityön maisteriopinnoista Kokkolassa
Lehtilä, Anita (2013)Tutkimukseni tarkoituksena on selvittää maisterin tutkinnon aikuisopintoina suorittaneiden henkilöiden koulutuskokemuksia, sekä tutkia ja kuvata näiden kokemusten kautta koulutuksen vaikutuksia heidän työhönsä ja ... -
Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta
Peltonen, Ari-Pekka (2017)Tässä tutkimuksessa kuvaan ja ymmärrän, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävässä työelämässä ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lisäksi kuvaan millaisia ... -
Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Lehtinen, Jonna (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti ... -
Kissankellosta korvasieneen, siiasta sinisorsaan : luokanopettaja-aikuisopiskelijoiden lajintuntemus
Sulander, Tuomas (2017) -
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.