Aikuisopiskelijoiden kokemuksia monialaisissa verkko-opinnoissa
Authors
Date
2021Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Verkko-opiskelun hyödyntäminen korkeakoulujen opetuksessa on kasvanut, ja sen osuutta pidetään koulutusten kehittämisessä tärkeänä. Verkko-opiskelu lisää joustavuutta opiskeluun ja helpottaa korkeakoulujen välistä yhteistyötä. Verkko-opinnot mahdollistavat opiskelun myös töiden ohessa helpottaen ammattilaisten jatkuvan osaamisen kehittämistä. Moniammatillisten työskentelytaitojen osaaminen on tärkeää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten keskuudessa. Monialaisten verkko-opintojen kautta voidaan lisätä opiskelijoiden ymmärrystä eri ammattiryhmistä ja edistää moniammatillista työskentelyä.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilla muodostui verkossa toteutetun monialaisen opiskelun aikana. Laajempana tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä verkossa tapahtuvasta opiskelusta, mitä ilmiöitä verkko-opiskeluun liittyy sekä siitä, miten verkko-opetusta voisi kehittää vastaamaan opiskelijoiden tarpeita. Aineisto muodostui monialaisiin kuntoutuksen täydennysopintoihin osallistuneiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten yhden opintojakson oppimispäiväkirjoista sekä verkkokeskusteluista (2/5 opintojakso; 5 op/30 op). Opintojakson teemana oli käyttäytymisen muutoksen ja ohjauksen merkityksellisyys kuntoutuksessa ja toteutus ajoittui syyslukukaudelle 2019. Opintokokonaisuus oli osa Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittamaa ProKuntoutus-hanketta. Aineisto analysoitiin Schreierin (2012) mukaan aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Analyysin tuloksena muodostui neljä pääkategoriaa tarkentuen edelleen ylä- ja alakategorioihin (n=11; n=51). Pääkategorioiksi muodostuivat jokaisen opiskelijan merkitys, verkko-opintojen erityisyys, kontekstuaaliset tekijät sekä opinnoista saadut hyödyt. Yhteisöllisyys, jokaisen opiskelijan aktiivinen osallistuminen sekä erilaisten taustojen mahdollisuudet koettiin arvokkaina. Lisäksi muun muassa laadukas materiaali ja opettajan rooli verkko-opinnoissa nostettiin esille. Verkko-opinnot koettiin joustavina ja itsenäisinä, lisäten osaamista elämän eri osa-alueille.
Verkko-opintojen itsenäisestä luonteesta huolimatta yhteisöllisyyttä, vuorovaikutuksen tukemista ja jokaisen aktiivista osallistumista ei tule unohtaa. Monialaisten verkko-opintojen ja erilaisten taustojen ansiosta on mahdollista oppia uutta ja laajentaa yksilön näkökulmia. Verkko-opiskelua on tärkeä tutkia ja kehittää sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten jatkuvan oppimisen edistämiseksi.
...
Use of online studies in higher education has been increasing and it´s important factor in development of educations. Online studies increase flexibility and make co-operation of higher education institutions easier. Online studies make studying possible also work on the side and so make professionals continuous learning easier. Multi-professional skills are important among social- and healthcare professionals. During multi-professional online studies, it is possible to enhance students understanding about other professions and develop co-operation between professionals.
The main aim of this master thesis was to research social- and healthcare professional experiences during multi-professional online studies. The aim was also to increase understanding about studying online, what kind of phenomenon include to online studying and how online studying could be improved to meet student´s needs. Data included social- and healthcare professional´s learning diaries and online discussions which students made during one multi-professional rehabilitation online course (2/5 course; 5 credits/30 credits). The theme of the course was the meaning of behavioral change and guiding in rehabilitation. The course was held during autumn semester 2019. The studies were part of ProKuntoutus-project funded by Ministry of Education and Culture. The data was analyzed with data-based content analysis according to Schreier (2012).
As a results four main categories were formed including top- and subcategories (n=11; n=51). Main categories were every student meaning, the specificity of online studies, contextual factors and the benefits gained from studies. Students experienced the important value of community, every student active participation and opportunities of different backgrounds. Students also experienced for example the value of high-quality material and teacher´s role in online studies. Studying in online studies were flexible and independent increasing knowledge in different part of life.
Besides of independence of online studies the community, support of interaction and every student active participation should not be forgot. Because of multi-professional online studies, it is possible to learn new things and widen student´s perspectives. It is important to research and develop online studies to increase social and health professionals continuous learning.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29535]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kriittinen katsaus aikuisopiskelijoiden verkko-opiskelun oppimistuloksia selittäviin tekijöihin
Juomoja, Matias (2018)Tutkimus käsittelee aikuisopiskelijoiden verkko-oppimisen edellytyksiin, laatuun ja oppimistuloksiin vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa laadullisten tekijöiden vaikutusta aikuisopiskelijoille ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa
Lehtinen, Jonna (2015)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti ... -
"Tulee semmonen olo et voi oppii samalla" : fysioterapeuttiopiskelijoiden kokemuksia fysioterapeuttien ammatillisesta viestinnästä sosiaalisessa mediassa
Nevalainen, Markus; Haavisto, Juha (2024)The field of communication has changed, and social media is being used more and more as a professional tool, instead of just another way to pass time. Professionals utilize social media in their expert work and people ... -
Adults’ engagement in music learning during and after online coaching
Ojala, Aleksi; Välisalo, Tanja; Myllykoski, Mikko (Routledge, 2024)This article sheds light on adult engagement in a learning activity during and after online coaching on piano, guitar, or songwriting. Data was collected from the participants using thematic semi-structured interviews and ...