University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Aikuisopiskelijoiden merkittävät kokemukset samanaikaisopettajuudesta

Thumbnail
View/Open
842.9 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peltonen, Ari-Pekka
Date
2017
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tässä tutkimuksessa kuvaan ja ymmärrän, millaisia kokemuksia aikuisopiskelijoilla on samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävässä työelämässä ja koulutuksen aikaisissa opetusharjoituksissa. Lisäksi kuvaan millaisia ominaisuuksia aikuisopiskelijat kokevat opettajan tarvitsevan toimiessaan samanaikaisopetuksen tiimissä. Tutkimukseni on laadullinen fenomenologiaan perustuva tutkimus. Toteutin aineiston keruun keväällä 2017 fenomenologisella avoimella haastattelulla. Haastattelin neljää luokanopettajien aikuiskoulutuksen opiskelijaa, joista kahdella oli runsaasti kokemusta samanaikaisopettajuudesta koulutusta edeltävältä ajalta ja kaksi opiskelijaa, joilla kokemus samanaikaisopettajuudesta oli vähäistä. Analysoin keräämäni aineiston fenomenologisella merkitysanalyysilla pyrkien sulkeistaan itseni koko tutkimuksen ajaksi. Tutkimukseen osallistuneet aikuisopiskelijat kokivat samanaikaisopettajuuden mielekkäänä työtapana, joka antaa opettajalle voimavaroja työssä jaksamiseen ja ammatillisen kehitykseen opettajien oppiessa toisiltaan. Samanaikaisopettajuus koetaan helpottavan suunnittelua, arviointia, vanhempien kanssa työskentelyä sekä hankalissa tilanteissa selviämiseen. Hyvä työpari on joustava, luotettava, valmis reagoimaan yllättäviin tilanteisiin ja halukas kehittäämään itseään. Oppilailla on mahdollisuus tutustua samanaikaisopettajuudessa useampaan aikuiseen. Oppilaat pääsevät myös lähemmäksi opettajia perinteisen luokkahierarkian muuttuessa yhdessä tekemisen suuntaan. Samanaikaisopettajuuden koetaan inhimillistävän opetusta. Tutkimuksen perusteella voi todeta samanaikaisopettajuudessa tapahtuvan yhteistyön liittyvään nykyaikaiseen yhdessä tekemisen kulttuuriin. Opettajankoulutuksessa ja opetusharjoitteluissa tulisi huomioida samanaikaisopettajuus kokonaisvaltaisesti luoden opiskelijoille ensin teoriatietoon perustuva ymmärrys samanaikaisopettajuuden vaateista ja tämän jälkeen käytännön harjoittelu. ...
Keywords
Samanaikaisopettajuus aikuisopiskelija yhteistoiminnallisuus opettajankoulutus ammatillinen kasvu samanaikaisopetus aikuisopiskelijat ammatillinen kehitys
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706213014

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalityön aikuisopiskelijoiden käytännönopetus : Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa 

    Huhta, Heli (2015)
    Yhteiskunnan heikko taloudellinen tilanne heijastuu myös korkeakoulumaailmaan. Korkeakoulujen osalta säästöihin pyritään parantamalla korkeakoulujärjestelmän kustannustehokkuutta. Opiskelijoiden tulisi siirtyä yliopistoista ...
  • Opettajien ja aikuisopiskelijoiden kokemuksia ja näkemyksiä verkko-oppimisesta toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa 

    Lehtinen, Jonna (2015)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia toisen asteen ammatillisessa oppilaitoksessa toimivilla opettajilla ja aikuisopiskelijoilla on verkko-opetuksesta ja –opiskelusta. Lisäksi tutkimus kartoitti ...
  • From individuality towards co-operative culture : New direction for professional development in Finnish teacher education 

    Rautiainen, Matti; Kostiainen, Emma (Beltz Juventa, 2021)
  • Aikuisena opettajaksi : aikuisopiskelijoiden merkittävät oppimiskokemukset opettajan työn ja opettajankoulutuksen vuorovaikutuksessa 

    Leivo, Marjaana (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2010)
  • Aikuisopiskelijoiden kokemuksia monialaisissa verkko-opinnoissa 

    Hurskainen, Liisa (2021)
    Verkko-opiskelun hyödyntäminen korkeakoulujen opetuksessa on kasvanut, ja sen osuutta pidetään koulutusten kehittämisessä tärkeänä. Verkko-opiskelu lisää joustavuutta opiskeluun ja helpottaa korkeakoulujen välistä yhteistyötä. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre