Show simple item record

dc.contributor.advisorPirttimaa, Raija
dc.contributor.authorHärkönen, Nelli
dc.contributor.authorNurmilahti, Anni
dc.date.accessioned2017-06-19T14:46:45Z
dc.date.available2017-06-19T14:46:45Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1704365
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54573
dc.description.abstractHärkönen, Nelli & Nurmilahti, Anni. 2017. ”Miten kukin sitten termin niinku itselleen määrittelee” – ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 38 sivua. Tämän artikkelimuotoisen pro gradu –tutkielman tarkoitus on kartoittaa kasvatushenkilöstön käsitysten kautta miten ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksessa rakentuu ja miten toimijan käytäntöyhteisöt vaikuttavat sen toteuttamiseen. Varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöön kuuluu eri ammattikunnan ja koulutustason edustajia. Toimijuuden tarkastelu eri ammattilaisten näkökulmista on kasvatustyön laadun kannalta ensiarvoista, sillä se auttaa ymmärtämään niitä lähtökohtia, joista käsin eri ammattilaiset samaa kasvatustyötä toteuttavat. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja fenomenografinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatushenkilöstöä (n=13) heidän kokemuksistaan ammatillisesta toimijuudesta. Tutkimukseen osallistui tasaisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisia: erityis- ja lastentarhanopettajia, lastenhoitajia sekä erityisavustajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammatilliseen toimijuuteen ja sen toteuttamiseen vaikuttavat toimijan persoona, ammattikunta ja koulutuksellinen tausta sekä työyhteisö ja lähitiimi, joissa toimijuutta toteutetaan. Laajemmin toimijuutta säätelevät yhteiskunnalliset ja rakenteelliset tekijät kuten lait ja poliittiset linjaukset. Varhaiskasvatusta toteutetaan lapsen parasta ajatellen kunkin ammatillisen toimijan henkilökohtaisista ja koulutuksellisista lähtökohdista käsin. Lasten kohtaaminen on tällöin näkökulmariippuvaista, jolloin koko alan kontekstissa voidaan tarkoittamatta tuottaa eriarvoisuutta – jopa lisätä rakenteellista erityisen tuen tarvetta. Tällainen moninäkökulmaisuus ja ammattilaisten eri lähtökohdat tulisi huomioida selkeämmin ja työtä toteuttaa tietoisemmin eri lähtökohdista käsin, jolloin toimijoiden erilainen osaaminen vastaisi paremmin lasten tarpeisiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (40 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherammatillinen toimijuus
dc.subject.otherkäytäntöyhteisö
dc.subject.othertietoisuus
dc.subject.othervarhaiskasvatusala
dc.title"Miten kukin sitten termin niinku itselleen määrittelee" : ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissä
dc.title.alternativeAmmatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706192956
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodKvalitatiivinen tutkimus
dc.date.updated2017-06-19T14:46:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoammatillinen tieto
dc.subject.ysoosaaminen
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysolastentarhanopettajat
dc.subject.ysoerityislastentarhanopettajat
dc.subject.ysolastenhoitajat
dc.subject.ysoavustajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record