"Miten kukin sitten termin niinku itselleen määrittelee" : ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissä
Härkönen, Nelli & Nurmilahti, Anni. 2017. ”Miten kukin sitten termin niinku itselleen määrittelee” – ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissä. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 38 sivua.
Tämän artikkelimuotoisen pro gradu –tutkielman tarkoitus on kartoittaa kasvatushenkilöstön käsitysten kautta miten ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksessa rakentuu ja miten toimijan käytäntöyhteisöt vaikuttavat sen toteuttamiseen. Varhaiskasvatuksen kasvatushenkilöstöön kuuluu eri ammattikunnan ja koulutustason edustajia. Toimijuuden tarkastelu eri ammattilaisten näkökulmista on kasvatustyön laadun kannalta ensiarvoista, sillä se auttaa ymmärtämään niitä lähtökohtia, joista käsin eri ammattilaiset samaa kasvatustyötä toteuttavat. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja fenomenografinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla varhaiskasvatushenkilöstöä (n=13) heidän kokemuksistaan ammatillisesta toimijuudesta. Tutkimukseen osallistui tasaisesti varhaiskasvatuksen ammattilaisia: erityis- ja lastentarhanopettajia, lastenhoitajia sekä erityisavustajia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten mukaan varhaiskasvatuksen ammatilliseen toimijuuteen ja sen toteuttamiseen vaikuttavat toimijan persoona, ammattikunta ja koulutuksellinen tausta sekä työyhteisö ja lähitiimi, joissa toimijuutta toteutetaan. Laajemmin toimijuutta säätelevät yhteiskunnalliset ja rakenteelliset tekijät kuten lait ja poliittiset linjaukset. Varhaiskasvatusta toteutetaan lapsen parasta ajatellen kunkin ammatillisen toimijan henkilökohtaisista ja koulutuksellisista lähtökohdista käsin. Lasten kohtaaminen on tällöin näkökulmariippuvaista, jolloin koko alan kontekstissa voidaan tarkoittamatta tuottaa eriarvoisuutta – jopa lisätä rakenteellista erityisen tuen tarvetta. Tällainen moninäkökulmaisuus ja ammattilaisten eri lähtökohdat tulisi huomioida selkeämmin ja työtä toteuttaa tietoisemmin eri lähtökohdista käsin, jolloin toimijoiden erilainen osaaminen vastaisi paremmin lasten tarpeisiin.
...
Alternative title
Ammatillinen toimijuus varhaiskasvatuksen käytäntöyhteisöissäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Varhaiskasvatuksen opettajuuden tulevaisuutta rakentamassa : sisällönanalyysi ohjausasiakirjojen tulevaisuusnäkökulmasta
Kangas, Jonna; Harju-Luukkainen, Heidi (Itä-Suomen yliopisto, 2022) -
Jotenkin häiriöks : etnografinen tutkimus sosioemotionaalista erityistä tukea saavista lapsista päiväkotiryhmässä
Viitala, Riitta (University of Jyväskylä, 2014) -
Konsultoivien erityislastentarhanopettajien tarjoama sosiaalinen tuki lastentarhanopettajille
Sillanpää, Jenna (2016)Tämä erityispedagogiikan pro gradu-tutkielma keskittyi lastentarhanopettajien ja konsultoivien erityislastentarhanopettajien (kelto) yhteistyöhön sosiaalisen tuen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin lastentarhanopettajien ... -
"Minäkö asiantuntija?" : varhaiskasvatuksen asiantuntijan merkitysperspektiivin ja identiteetin rakentuminen
Kupila, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Varhaiskasvatuksen opiskelijat kehittävät asiantuntijuuttaan monipuolisesti, yksilöllisesti ja erilaisesti. Yhteiskunnallisesti suuntautunut opiskelija painottaa asiantuntijan yhteiskunnallista vaikuttamista ja tehtäväänsä ... -
"Laps on aina lapsi vaikka se käyttäytyisi miten vaan" : varhaiskasvatuksen lastenhoitajien kokemuksia haastavasti käyttäytyvien lasten kohtaamisesta
Liikala, Minna (2021)Kandidaatintutkielmani tavoitteena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksessa työskentelevät lastenhoitajat kokevat ja kohtaavat haastavasti käyttäytyvät lapset varhaiskasvatuksen kontekstissa. Lisäksi selvitän tutkimuksessani, ...