Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen käsitettä laajennetaan pelimotivaatioksi. Aihe on rajattu koskettamaan sellaisia peligenrejä, joiden pelaajissa on ollut havaittavissa suurimmat erot pelimotivaation syntymisessä. Tutkielman tavoitteena on selkeyttää sukupuolien eroja pelimotivaation syntymisessä, erittelemällä ja vertailemalla motivaation lähteitä sukupuolittain, jotta pelisuunnittelu helpottuisi. This literature review studies the source of motivation in playing digital games. Before one can understand gameplaying motivation, it is vital to find out what motivation is from a psychological perspective. This inquiry has been limitedtosuchgenreswherethemostsignificantdifferencesbetweengendershasbeen discovered. This inquiry describes similarities and differences between gender motivations, which may be found useful for game designers who want to better understand how to design and market their games to different gender demographics.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Käyttäjälähtöinen suunnittelu digitaalisissa peleissä
Salminen, Reeta (2024)Pelisuunnittelijoiden tulee tuntea ja ymmärtää pelaajiensa tarpeita sekä pelaamisen motivaatioita, jos he haluavat pelinsä mahdollisimman laajan asiakaskunnan saataville. Tämä voidaan saavuttaa käyttäjälähtöisellä ... -
Läsnäolon ja flow-tilan suhde immersioon peleissä sekä immersioon vaikuttavat tekijät peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä
Nykänen, Niko (2019)Tutkielma käsittelee videopelien immersion, läsnäolon ja flow-tilan esiintymistä kirjallisuudessa, sekä käsittelee erityisesti immersioon vaikuttavia tekijöitä peleissä ja virtuaalitodellisuuspeleissä. Näiden elementtien ... -
Pohjoisen mytologian vaikutus digitaalisissa peleissä : Edda-runojen ja visuaalisen analyysin avulla
Juutinen, Saara (2013)Käsittelee pohjoisen mytologian vaikutusta digitaalisissa peleissä. Keskeisimmät esille nousevat pelit ovat Smite, World or Warcraft ja Persona4. -
Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
Tienari, Annriikka (2017)Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten ... -
Teknostressi digitaalisissa peleissä : case Genshin Impact
Teukku, Sanni (2022)Teknostressi, eli teknologian aiheuttama stressi on nykyaikana yhä yleisempää, kun erilaiset teknologiat lisääntyvät kaikkialla ympärillämme. Tässä tutkielmassa tutkittiin vapaa-ajalla koettua teknostressiä, erityisesti ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.