University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teknostressi digitaalisissa peleissä : case Genshin Impact

Thumbnail
View/Open
845.7 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Teukku, Sanni
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Teknostressi, eli teknologian aiheuttama stressi on nykyaikana yhä yleisempää, kun erilaiset teknologiat lisääntyvät kaikkialla ympärillämme. Tässä tutkielmassa tutkittiin vapaa-ajalla koettua teknostressiä, erityisesti digitaalisen pelin aiheuttamaa teknostressiä. Aihe kaipaa tutkimusta, sillä digitaalisten pelien pelaaminen on vuosi vuodelta suositumpaa, ja myös pelien voidaan todeta aiheuttavan pelaajissa stressiä ja negatiivisia tunteita. Tutkimuksen aihe on rajattu yhteen digitaaliseen peliin, kiinalaiseen Genshin Impact -peliin. Peli valittiin, koska se on maailmanlaajuisesti suosittu ja sopii lajityyppinsä vuoksi hyvin teknostressitutkimukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, miten teknostressi ilme-nee pelatessa, millaisia erilaisia teknostressikokemuksia digitaalinen peli aiheuttaa, miten näitä kokemuksia voidaan lieventää, ja miksi pelaamista jatketaan teknostressistä huolimatta. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja laadullisena teemahaastatteluna. Kirjallisuuskatsaus osoitti, että vapaa-aikaan liittyvää teknostressitutkimusta on tehty vielä verrattain vähän, ja puolestaan digitaalisiin peleihin liittyvää teknostressitutkimusta ei ole tehty lähes lainkaan. Sekä organisaatiolähtöisestä teknostressitutkimuksesta että vapaa-aikaan liittyvästä teknostressitutkimuksesta saatiin kuitenkin vedettyä liitoskohtia myös digitaalisiin peleihin liittyvään teknostressiin. Tutkimuksen tulos-ten perusteella voidaan todeta, että eniten teknostressiä aiheuttivat seuraavat pelielementit: palkinnot ja hyödyt, gacha ja satunnaislukugeneraattori, grindaus (eli saman asian toistuva tekeminen jonkin tavoitteen takia), tekemisen paljous, aikarajat, eri pelialustat, co-op (cooperative mode, yhteistyötila) ja pelin haastavuus. Pelin aiheuttamaa teknostressiä puolestaan lievennettiin eniten omalla asenteella, pelin käyttötapaa muokkaamalla ja fyysisesti poistumalla pelilaitteen luota. Pelimotivaatioista voidaan todeta, että harvalla oli yhtä yksittäistä syytä pelaamiselle, vaan useammalla oli monia eri motiiveja. Suosituimpia motiiveja oli kuitenkin hahmot, tarina ja pelimaailman tutkiminen. Tutkimuksen tulokset tarjoavat tietoa sekä teknostressin tutkimusalalle, pelaajille itselleen, että myös digitaalisten pelien kehittäjille. ...
 
Technostress, i.e. the stress caused by technology, is becoming more common nowadays as ubiquitous and pervasive technologies are becoming more prominent. This study examined the technostress experienced by leisure use of technology, especially the technostress caused by digital gaming. This topic needs research, as playing digital games is becoming more popular over the years. Digital games are also found to cause stress and negative emotions in players. The subject of the study is limited to one digital game, the Chinese game Genshin Impact. The game was chosen because it is globally popular and due to its genre, is suitable for technostress research. This study examined how one experiences technostress while playing a digital game, what kind of technostress experiences are caused by a digital game, how these experiences can be mitigated, and why does one keep playing even after experiencing technostress. The study was conducted as a literature review and a qualitative semi-structured interview. The literature review relieved that relatively little research on leisure-related technostress has yet been conducted, and research on technostress related to digital games has not been conducted at all. The findings suggest that most technostress is caused by the following game-elements: awards and benefits, gacha and random number generator, grinding, excessive amount of work, time limits, different game platforms, co-op (cooperative mode) and too challenging gameplay. Most used way to mitigate technostress was to consider one’s own attitude and their attitude towards the game, secondly, by modifying the way one uses the game and lastly, by physically stepping away from the game device. Regarding the game motivations, the most popular motivators were the characters, the story, and the exploration of the game world. The results of this study will provide information to the field of technostress research industry, as well as to players and game developers. ...
 
Keywords
stressitekijä teknostressin lievennys pelimotivaatio Genshin Impact stressi digitaaliset pelit teknostressi pelaaminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206223567

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23993]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Mehän ollaan sen robotin tekijöitä" : teknostressin lieventäminen IT-kehittäjien näkökulmasta 

    Valkonen, Sanna (2018)
    Jatkuva teknologian läsnäolo ja saatavilla olevuus pakottavat yksilöt päivittäin kosketuksiin teknologian kanssa. Usein teknologiaa tarvitaan myös työtehtävien suorittamiseen. Piste, jossa teknologiasta tulee enemmän ...
  • Teknostressin lieventämisen mahdollisuudet ja keinot työpaikalla johdon näkökulmasta 

    Kuusela, Suvi (2018)
    Teknologian hyödyntäminen työssä lisääntyy jatkuvasti. Lähes jokaisessa yrityksessä hyödynnetään teknologiaa tavalla tai toisella. Se on usein välttämätön resurssi, joka lisää tehokkuutta ja helpottaa työntekoa. Teknologian ...
  • Yksilö ja teknostressi : uhkaavat ja suojaavat tekijät 

    Sollo, Julia (2019)
    Teknologia ohjailee nykypäivänä sekä työntekoa että vapaa-aikaa ja sen voidaan sanoa muuttaneen ihmisten elämää merkittävällä tavalla. Teknologian jatkuvan kehityksen tavoitteena on ollut luoda lisäarvoa käyttäjille, mutta ...
  • Teknostressi ja sen lieventämiskeinot organisaatioiden näkökulmasta 

    Siitonen, Valtteri (2019)
    Teknologia ja sen mukanaan tuomat hyödyt ovat muokanneet merkittävästi organisaatioiden toimintaa ja sitä, kuinka työntekijät hyödyntävät teknologiaa työnteossaan. Teknologian yleistymisen lisäksi teknologia on monimutkaistunut ...
  • Teknostressi – mitä se on, miten se muodostuu, mihin se johtaa ja miten siltä suojaudutaan 

    Järvinen, Juuso (2020)
    Tämä tutkielma on kirjallisuuskatsaus tutkielman tekohetken teknostressiin liittyvästä kirjallisuudesta. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, mikä on tieteellisen yhteisön tämänhetkinen ymmärrys teknostressistä. Lisäksi ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre