Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä
Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten pelien näkökulmasta, ja selventää niiden historiaa. Tuloksena on selkeä kuvaus grafiikan eri kehitysvaiheista digitaalisten pelien näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi, kuinka kehitys on edennyt alkuajoilta aina nykypäivään asti, ja millaisia vaikutuksia grafiikan kehittyminen on digitaalisille peleille tarjonnut. Myös grafiikan tulevaisuudenkuvaa tarkastellaan tässä tutkielmassa. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että grafiikka on käynyt läpi monivaiheisen kehittymisen, ja sen kehittyminen jatkuu edelleen. Nowadays computer graphics is a large part of people’s everyday lives. It shows for example at school, work, shopping malls, medicine and entertainment. The main point of this study is to show the development of graphics and how it appears in digital games. The result is a clear description about the states of graphical development from digital game perspective. Further this inquiry submits how development has progressed over time and what kind of effects the development of graphics has offered for digital games. The future of graphics is also being reviewed in this study. As a conclusion, it can be said that the graphics have gone through multi-stage development and the development of graphics still continues.
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4406]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä 1980-luvulla
Syrjälä, Maya (2019)Tutkielma on osa maisterintutkielmaani Taidegrafiikan 1980-luku: Menetelmällisten muutosten vaikutus keskisuomalaiseen taidegrafiikkaan. Tämä kandidaatintutkielman muodostava kokonaisuus vastaa maisterintutkielmani lukua, ... -
Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta
Lavu, Anette (2017)Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen ... -
Käyttäjien luoma sisältö digitaalisissa peleissä
Laakso, Topi (2016)Käyttäjien luoma sisältö on kasvava ilmiö, mutta sen käyttöä peleissä on tutkittu vain vähän. Tutkielman tavoitteena on selvittää käyttäjien luoman sisällön merkitys peleille. Käyttäjien luomasta sisällöstä on hyötyä niin ... -
Pohjoisen mytologian vaikutus digitaalisissa peleissä : Edda-runojen ja visuaalisen analyysin avulla
Juutinen, Saara (2013)Käsittelee pohjoisen mytologian vaikutusta digitaalisissa peleissä. Keskeisimmät esille nousevat pelit ovat Smite, World or Warcraft ja Persona4.