University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Grafiikan kehittyminen ja sen näkyvyys digitaalisissa peleissä

Thumbnail
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tienari, Annriikka
Date
2017
Discipline
TietotekniikkaMathematical Information Technology

 
Tietokonegrafiikka on suuressa osassa nykyihmisen arjessa. Siihen törmää niin koulussa, töissä, ostoskeskuksissa, lääketieteessä kuin viihteessä. Tämän tutkielman päätavoite on tuoda esiin grafiikan kehittyminen digitaalisten pelien näkökulmasta, ja selventää niiden historiaa. Tuloksena on selkeä kuvaus grafiikan eri kehitysvaiheista digitaalisten pelien näkökulmasta. Tutkielmassa käydään läpi, kuinka kehitys on edennyt alkuajoilta aina nykypäivään asti, ja millaisia vaikutuksia grafiikan kehittyminen on digitaalisille peleille tarjonnut. Myös grafiikan tulevaisuudenkuvaa tarkastellaan tässä tutkielmassa. Johtopäätöksenä voidaan sanoa, että grafiikka on käynyt läpi monivaiheisen kehittymisen, ja sen kehittyminen jatkuu edelleen.
 
Nowadays computer graphics is a large part of people’s everyday lives. It shows for example at school, work, shopping malls, medicine and entertainment. The main point of this study is to show the development of graphics and how it appears in digital games. The result is a clear description about the states of graphical development from digital game perspective. Further this inquiry submits how development has progressed over time and what kind of effects the development of graphics has offered for digital games. The future of graphics is also being reviewed in this study. As a conclusion, it can be said that the graphics have gone through multi-stage development and the development of graphics still continues.
 
Keywords
grafiikka peligrafiikka tietokonegrafiikka digitaalinen peli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706303202

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Jyväskylän grafiikan paja : kehittyminen valtakunnalliseksi grafiikan keskukseksi 1978-1988 

    Ahmio, Heli (1998)
  • Jyväskylän grafiikan paja taideinstituutiona ja toimintaympäristönä 1980-luvulla 

    Syrjälä, Maya (2019)
    Tutkielma on osa maisterintutkielmaani Taidegrafiikan 1980-luku: Menetelmällisten muutosten vaikutus keskisuomalaiseen taidegrafiikkaan. Tämä kandidaatintutkielman muodostava kokonaisuus vastaa maisterintutkielmani lukua, ...
  • Pelimotivaation syntyminen digitaalisissa peleissä sukupuolien näkökulmasta 

    Lavu, Anette (2017)
    Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan pelimotivaation lähteitä digitaalisten pelien pelaamiseen. Jotta ymmärretään pelimotivaation käsite, on syytä tutustua motivaatioon myös psykologisesta näkökulmasta, jonka jälkeen ...
  • Käyttäjien luoma sisältö digitaalisissa peleissä 

    Laakso, Topi (2016)
    Käyttäjien luoma sisältö on kasvava ilmiö, mutta sen käyttöä peleissä on tutkittu vain vähän. Tutkielman tavoitteena on selvittää käyttäjien luoman sisällön merkitys peleille. Käyttäjien luomasta sisällöstä on hyötyä niin ...
  • Pohjoisen mytologian vaikutus digitaalisissa peleissä : Edda-runojen ja visuaalisen analyysin avulla 

    Juutinen, Saara (2013)
    Käsittelee pohjoisen mytologian vaikutusta digitaalisissa peleissä. Keskeisimmät esille nousevat pelit ovat Smite, World or Warcraft ja Persona4.
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre