Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKosonen, Erja.
dc.contributor.authorNieminen, Reetta
dc.date.accessioned2017-06-14T09:23:21Z
dc.date.available2017-06-14T09:23:21Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703597
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54484
dc.description.abstractPelillisen oppimisen avulla pyritään lisäämään oppimisen kokemuksellisuutta, mm. uppoutumista, sitoutumista ja flow’ta, joita pelejä pelatessa usein koetaan. Oppimispelien ja pelillistämisen avulla pelien herättämät positiiviset tuntemukset saattaa olla mahdollista siirtää oppimiseen näin myös parantaen oppimistuloksia. Tässä maisterintutkielmassa perehdyn pelillisen oppimisen keinoihin pianonsoiton oppimisen näkökulmasta. Pianonsoiton opetus luokkahuoneessa on haastavaa, sillä soittimia ei usein riitä kaikille ja vuorojen jakaminen vaatii paljon aikaa. Alati kehittyvä kannettava teknologia tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden käyttää MIDI-koskettimistoja ja mobiililaitteita äänentuottamiseen ja soittoon. Pelillisyys taas luo mahdollisesti hauskan ja sitouttavan tavan opettaa pianonsoittoa luokassa oppilaille jo pienestä pitäen. Toteutin tutkielman aineistonkeruun syksyllä 2016 tavallisessa peruskoulun 2. luokassa. Testasimme pianonsoiton pelillistä oppimista kolmen viikon ajan yhdessä oppilaiden ja luokan opettajan kanssa Yousician-soitonoppimispelin sekä suunnittelemani pelillistämistä hyödyntävän Piano Master-oppimateriaalin avulla. Pelaamisessa hyödynsimme kannettavan musiikki- ja mobiiliteknologian lisäksi Musatorneja. Pelillisyys ilmiönä ei sinänsä ole uusi, mutta pelipedagogiikka ja digitaaliset oppimispelit ovat vasta tekemässä tuloaan oppilaitoksiin. Tutkielmani nostaa esiin näkökulmia pelillisen oppimisen mahdollisuuksista ja kehittämiskohdista sekä digitaalisen oppimisympäristön käytöstä. Pelien rakenteelliset ominaisuudet ovat suorastaan ihanteelliset opetuskäyttöön, mutta pelillinen oppimateriaali ei ole itseriittoinen, vaan olennaista on opettajan rooli ohjaajana sekä pelillisen opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (77 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherMusatorni
dc.titleSeuraavalle tasolle : digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa
dc.title.alternativeDigitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201706142859
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2017-06-14T09:23:21Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysopelillistäminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysooppimispelit
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysomusiikkipelit
dc.subject.ysopiano
dc.subject.ysoopetus
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot