dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja. | |
dc.contributor.author | Nieminen, Reetta | |
dc.date.accessioned | 2017-06-14T09:23:21Z | |
dc.date.available | 2017-06-14T09:23:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703597 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54484 | |
dc.description.abstract | Pelillisen oppimisen avulla pyritään lisäämään oppimisen kokemuksellisuutta, mm. uppoutumista, sitoutumista ja flow’ta, joita pelejä pelatessa usein koetaan. Oppimispelien ja pelillistämisen avulla pelien herättämät positiiviset tuntemukset saattaa olla mahdollista siirtää oppimiseen näin myös parantaen oppimistuloksia.
Tässä maisterintutkielmassa perehdyn pelillisen oppimisen keinoihin pianonsoiton oppimisen näkökulmasta. Pianonsoiton opetus luokkahuoneessa on haastavaa, sillä soittimia ei usein riitä kaikille ja vuorojen jakaminen vaatii paljon aikaa. Alati kehittyvä kannettava teknologia tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden käyttää MIDI-koskettimistoja ja mobiililaitteita äänentuottamiseen ja soittoon. Pelillisyys taas luo mahdollisesti hauskan ja sitouttavan tavan opettaa pianonsoittoa luokassa oppilaille jo pienestä pitäen.
Toteutin tutkielman aineistonkeruun syksyllä 2016 tavallisessa peruskoulun 2. luokassa. Testasimme pianonsoiton pelillistä oppimista kolmen viikon ajan yhdessä oppilaiden ja luokan opettajan kanssa Yousician-soitonoppimispelin sekä suunnittelemani pelillistämistä hyödyntävän Piano Master-oppimateriaalin avulla. Pelaamisessa hyödynsimme kannettavan musiikki- ja mobiiliteknologian lisäksi Musatorneja.
Pelillisyys ilmiönä ei sinänsä ole uusi, mutta pelipedagogiikka ja digitaaliset oppimispelit ovat vasta tekemässä tuloaan oppilaitoksiin. Tutkielmani nostaa esiin näkökulmia pelillisen oppimisen mahdollisuuksista ja kehittämiskohdista sekä digitaalisen oppimisympäristön käytöstä. Pelien rakenteelliset ominaisuudet ovat suorastaan ihanteelliset opetuskäyttöön, mutta pelillinen oppimateriaali ei ole itseriittoinen, vaan olennaista on opettajan rooli ohjaajana sekä pelillisen opetuksen suunnittelijana ja toteuttajana. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (77 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Musatorni | |
dc.title | Seuraavalle tasolle : digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa | |
dc.title.alternative | Digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706142859 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2017-06-14T09:23:21Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | pelillistäminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | oppimispelit | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | musiikkipelit | |
dc.subject.yso | piano | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |