dc.contributor.advisor | Marttunen, Miika. | |
dc.contributor.advisor | Kiili, Carita. | |
dc.contributor.author | Hämäläinen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2017-06-06T05:40:02Z | |
dc.date.available | 2017-06-06T05:40:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1703007 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54304 | |
dc.description.abstract | Internetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset osaavat arvioida internetlähteiden luotettavuutta. Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 Hämeenlinnan ja Riihimäen alueiden lukiolaista. Lukiolaiset tekivät internetlukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi internetlähdettä rokottamisen pakollisuutta kos-kevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuus tuli arvioida asteikolla luotettava - melko luotettava - epäluotettava ja lisäksi perustella tämä luotettavuusarviointi.
Lähdevalinnat ja luotettavuusarvioinnit analysoitiin sekä luokiteltiin julkaisijaryhmien mukaisesti. Luotettavuusarviointien perustelut pisteytettiin asteikolla 0-4 ja analysoitiin myös kriittiset luotettavuutta koskevat huomiot. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä lähdevalintoihin sekä taustatekijöi-den yhteyttä internetlähteiden luotettavuuden arviointitaitoihin.
Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Pojat valitsivat Wikipedia-lähteitä tyttöjä useammin. Erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei ollut lainkaan ja heikkoja arvioijia oli 19,3 % lukiolaisista. Opinnoissaan paremmin menestyneet olivat myös parempia arvioijia. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti 42,5 % lukiolaisista.
Internetlähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle lukiossa on tarvetta. Arviointitaitoihin vaikuttavat tilannekohtaiset ja yksilölliset tekijät, mutta ne ovat myös argumentointi- ja ajattelutaitoja, joita voi oppia ja opettaa. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (58 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | Lukiolaiset | |
dc.subject.other | internetlähteet | |
dc.subject.other | luotettavuus | |
dc.subject.other | arviointi | |
dc.subject.other | nettilukeminen | |
dc.subject.other | argumentointi | |
dc.title | Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201706062683 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2017-06-06T05:40:03Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | Internet | |
dc.subject.yso | luotettavuus | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | argumentointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |