Students evaluating Internet sources – From versatile evaluators to uncritical readers
Kiili, C., Laurinen, L., & Marttunen, M. (2008). Students evaluating Internet sources – From versatile evaluators to uncritical readers. Journal of Educational Computing Research, 39(1), 75-95. https://doi.org/10.2190/ec.39.1.e
Julkaistu sarjassa
Journal of Educational Computing ResearchPäivämäärä
2008Tekijänoikeudet
© 2008, Baywood Publishing Co., Inc. This is a final draft version of an article whose final and definitive form has been published by SAGE. Published in this repository with the kind permission of the publisher.
The Internet is a significant information resource for students due to the ease of access it allows to a vast amount of information. As the quality of the information on the Internet varies, it is important that students are able to evaluate such information critically. The aim of the study was to investigate how students evaluate Internet sources in an authentic learning task. Upper secondary school students (n = 25) were asked to look for source material on the Internet in order to write an essay. They were asked to verbalize their thoughts during the material gathering process. Their verbalizations and actions on the Internet were recorded and analyzed. The five evaluation profiles emerged: 1) versatile evaluators; 2) relevance-orientated evaluators; 3) limited evaluators; 4) disorientated readers; and 5) uncritical readers.
Julkaisija
Baywood Publishing CompanyISSN Hae Julkaisufoorumista
0735-6331Asiasanat
Alkuperäislähde
http://ejournals.ebsco.com/Article.asp?ContributionID=17104637Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/18138994
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukemisen haasteet ja internetsivun arviointitaidot kuudesluokkalaisilla
Janhunen, Elina; Kalliomäki, Marielle (2016)Janhunen, Elina & Kalliomäki, Marielle. 2016. Lukemisen haasteet ja internetsivujen arviointitaidot kuudesluokkalaisilla. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 52 ... -
Students' evaluation of information during online inquiry : Working individually or in pairs
Kiili, Carita; Coiro, Julie; Räikkönen, Eija (Australian Literacy Educators' Association, 2019)Varying information quality and an increase of misinformation on the Internet accentuates the importance of supporting students’ competencies to critically evaluate information. This study compared how individuals and pairs ... -
Students' abilities to evaluate the credibility of online texts : The role of internet‐specific epistemic justifications
Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Räikkönen, Eija; Marttunen, Miika (Wiley, 2021)Previous evaluation studies have rarely used authentic online texts and investigated upper secondary school students' use of evaluation criteria and deep reasoning. The associations between internet-specific epistemic ... -
Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina
Hämäläinen, Elina (2017)Internetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt. Tämän ... -
Tarkkaavuuspulmaisten internetlukutaidot kuudennella luokalla
Vuorinen, Paula (2016)Tutkimuksessa tarkastellaan, miten tarkkaavuuspulmat ja internetlukemisen taidot ovat yhteydessä toisiinsa kuudesluokkalaisilla lapsilla. Tarkkaavuuspulmat ovat aiemman tiedon perusteella yhteydessä lukemisen pulmiin, mutta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.