Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina
Internetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset osaavat arvioida internetlähteiden luotettavuutta. Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 Hämeenlinnan ja Riihimäen alueiden lukiolaista. Lukiolaiset tekivät internetlukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi internetlähdettä rokottamisen pakollisuutta kos-kevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuus tuli arvioida asteikolla luotettava - melko luotettava - epäluotettava ja lisäksi perustella tämä luotettavuusarviointi.
Lähdevalinnat ja luotettavuusarvioinnit analysoitiin sekä luokiteltiin julkaisijaryhmien mukaisesti. Luotettavuusarviointien perustelut pisteytettiin asteikolla 0-4 ja analysoitiin myös kriittiset luotettavuutta koskevat huomiot. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä lähdevalintoihin sekä taustatekijöi-den yhteyttä internetlähteiden luotettavuuden arviointitaitoihin.
Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Pojat valitsivat Wikipedia-lähteitä tyttöjä useammin. Erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei ollut lainkaan ja heikkoja arvioijia oli 19,3 % lukiolaisista. Opinnoissaan paremmin menestyneet olivat myös parempia arvioijia. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti 42,5 % lukiolaisista.
Internetlähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle lukiossa on tarvetta. Arviointitaitoihin vaikuttavat tilannekohtaiset ja yksilölliset tekijät, mutta ne ovat myös argumentointi- ja ajattelutaitoja, joita voi oppia ja opettaa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29048]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lukiolaiset rokotusaiheisten nettilähteiden luotettavuuden arvioijina
Hämäläinen, Elina (Finra ry, 2020)Internetin tarjoama suuri määrä laadultaan vaihtelevaa informaatiota on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Tiedon alkuperä, laatu ja todenmukaisuus ovat usein epäselviä, mikä vaikeuttaa asiallisen ... -
Students' evaluation of information during online inquiry : Working individually or in pairs
Kiili, Carita; Coiro, Julie; Räikkönen, Eija (Australian Literacy Educators' Association, 2019)Varying information quality and an increase of misinformation on the Internet accentuates the importance of supporting students’ competencies to critically evaluate information. This study compared how individuals and pairs ... -
Promoting sixth graders’ credibility Evaluation of Web pages : An intervention study
Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Marttunen, Miika; Räikkönen, Eija; González-Ibáñez, Roberto; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2020)This study investigated whether a teacher-led intervention program on online inquiry improved sixth graders' performance in a credibility evaluation task. Students (N = 342) were divided into two conditions, an intervention ... -
Students evaluating Internet sources – From versatile evaluators to uncritical readers
Kiili, Carita; Laurinen, Leena; Marttunen, Miika (Baywood Publishing Company, 2008)The Internet is a significant information resource for students due to the ease of access it allows to a vast amount of information. As the quality of the information on the Internet varies, it is important that students ... -
Ohjelmiston laadun ja luotettavuuden estimointi luotettavuusmallien avulla
Takku, Anssi (2004)