University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina

Thumbnail
View/Open
169.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hämäläinen, Elina
Date
2017
Discipline
Kasvatustiede

 
Internetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin lukiolaiset osaavat arvioida internetlähteiden luotettavuutta. Tutkimus on osa ARONI-tutkimushanketta ja siihen osallistui 186 Hämeenlinnan ja Riihimäen alueiden lukiolaista. Lukiolaiset tekivät internetlukutaitoja mittaavan tehtävän, jonka yhtenä osana tuli etsiä kaksi internetlähdettä rokottamisen pakollisuutta kos-kevaa selvitystä varten. Lähteiden luotettavuus tuli arvioida asteikolla luotettava - melko luotettava - epäluotettava ja lisäksi perustella tämä luotettavuusarviointi. Lähdevalinnat ja luotettavuusarvioinnit analysoitiin sekä luokiteltiin julkaisijaryhmien mukaisesti. Luotettavuusarviointien perustelut pisteytettiin asteikolla 0-4 ja analysoitiin myös kriittiset luotettavuutta koskevat huomiot. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä lähdevalintoihin sekä taustatekijöi-den yhteyttä internetlähteiden luotettavuuden arviointitaitoihin. Lukiolaiset valitsivat pääosin suhteellisen luotettavia lähteitä. Pojat valitsivat Wikipedia-lähteitä tyttöjä useammin. Erityisen taitavia lähteiden luotettavuuden arvioijia ei ollut lainkaan ja heikkoja arvioijia oli 19,3 % lukiolaisista. Opinnoissaan paremmin menestyneet olivat myös parempia arvioijia. Kriittisiä huomioita valitsemiensa lähteiden luotettavuudesta esitti 42,5 % lukiolaisista. Internetlähteiden luotettavuuden arvioimisen opettamiselle lukiossa on tarvetta. Arviointitaitoihin vaikuttavat tilannekohtaiset ja yksilölliset tekijät, mutta ne ovat myös argumentointi- ja ajattelutaitoja, joita voi oppia ja opettaa. ...
Keywords
Lukiolaiset internetlähteet luotettavuus arviointi nettilukeminen argumentointi lukiolaiset Internet lukeminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706062683

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lukiolaiset rokotusaiheisten nettilähteiden luotettavuuden arvioijina 

    Hämäläinen, Elina (Finra ry, 2020)
    Internetin tarjoama suuri määrä laadultaan vaihtelevaa informaatiota on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Tiedon alkuperä, laatu ja todenmukaisuus ovat usein epäselviä, mikä vaikeuttaa asiallisen ...
  • Promoting sixth graders’ credibility Evaluation of Web pages : An intervention study 

    Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Marttunen, Miika; Räikkönen, Eija; González-Ibáñez, Roberto; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2020)
    This study investigated whether a teacher-led intervention program on online inquiry improved sixth graders' performance in a credibility evaluation task. Students (N = 342) were divided into two conditions, an intervention ...
  • Students evaluating Internet sources – From versatile evaluators to uncritical readers 

    Kiili, Carita; Laurinen, Leena; Marttunen, Miika (Baywood Publishing Company, 2008)
    The Internet is a significant information resource for students due to the ease of access it allows to a vast amount of information. As the quality of the information on the Internet varies, it is important that students ...
  • Students' evaluation of information during online inquiry : Working individually or in pairs 

    Kiili, Carita; Coiro, Julie; Räikkönen, Eija (Australian Literacy Educators' Association, 2019)
    Varying information quality and an increase of misinformation on the Internet accentuates the importance of supporting students’ competencies to critically evaluate information. This study compared how individuals and pairs ...
  • Ohjelmiston laadun ja luotettavuuden estimointi luotettavuusmallien avulla 

    Takku, Anssi (2004)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre