Lukiolaiset rokotusaiheisten nettilähteiden luotettavuuden arvioijina
Hämäläinen, E. (2020). Lukiolaiset rokotusaiheisten nettilähteiden luotettavuuden arvioijina. Kielikukko, 40(2), 2-7. https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_2_2020_www.pdf
Julkaistu sarjassa
KielikukkoTekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Finra ry, 2020
Internetin tarjoama suuri määrä laadultaan vaihtelevaa informaatiota on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Tiedon alkuperä, laatu ja todenmukaisuus ovat usein epäselviä, mikä vaikeuttaa asiallisen tiedon löytämistä ja sen tarkoituksen arvioimista. Kritiikitön suhtautuminen nettiteksteihin voi johtaa vääränlaisiin mielikuviin asioista ja jopa riskialttiiden päätösten tekemiseen. Tässä tutkimuksessa selvitettiin lukiolaisten taitoja valita rokotusaiheisia nettilähteitä ja arvioida niiden luotettavuutta. Saatujen tulosten perusteella nettilukutaitojen suunnitelmalliselle opettamiselle eri kouluasteilla on selvästi tarvetta.
Julkaisija
Finra ryISSN Hae Julkaisufoorumista
0780-0940
Alkuperäislähde
https://finrainfo.fi/wp-content/uploads/2020/09/Kielikukko_2_2020_www.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35392637
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Rahoittaja(t)
Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SALisätietoja rahoituksesta
Suomen Akatemia 285806.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lukiolaiset internetlähteiden luotettavuuden arvioijina
Hämäläinen, Elina (2017)Internetin käytön yleistyminen ja saatavilla olevan informaation jatkuva lisääntyminen on tehnyt tiedon luotettavuuden arvioinnista entistä vaikeampaa. Internetlähteiden käyttö lukio-opinnoissa on myös lisääntynyt. Tämän ... -
Promoting sixth graders’ credibility Evaluation of Web pages : An intervention study
Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Marttunen, Miika; Räikkönen, Eija; González-Ibáñez, Roberto; Leppänen, Paavo H.T. (Elsevier, 2020)This study investigated whether a teacher-led intervention program on online inquiry improved sixth graders' performance in a credibility evaluation task. Students (N = 342) were divided into two conditions, an intervention ... -
Online reading as an individual and social practice
Kiili, Carita (University of Jyväskylä, 2012) -
Adolescents’ credibility justifications when evaluating online texts
Kiili, Carita; Bråten, Ivar; Strømsø, Helge I.; Hagerman, Michelle Schira; Räikkönen, Eija; Jyrkiäinen, Anne (Springer, 2022)Research has shown that students differ in their abilities to evaluate the credibility of online texts, and, in general, many perform poorly on online evaluation tasks. This study extended current knowledge by examining ... -
Students' abilities to evaluate the credibility of online texts : The role of internet‐specific epistemic justifications
Hämäläinen, Elina K.; Kiili, Carita; Räikkönen, Eija; Marttunen, Miika (Wiley, 2021)Previous evaluation studies have rarely used authentic online texts and investigated upper secondary school students' use of evaluation criteria and deep reasoning. The associations between internet-specific epistemic ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.