Lapsinäkökulmainen tutkimus varhaiskasvatuksen laatutekijöistä
Päivämäärä
2017Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät ovat varhaiskasvatuksen
laatua lasten näkökulmasta. Tätä tutkittiin selvittämällä lapsille merkityksellisiä
asioita varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa
tietoa siitä, miten lapsilta on ylipäätään mahdollista saada merkityksellistä
tutkimustietoa.
Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu etnografiseen
tutkimusotteeseen. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet lasten
havainnointia ja sen pohjalta toteutettua teemoiteltua ryhmähaastattelua.
Informantteina tutkimuksessamme oli 42 lasta kolmesta eri päiväkodista,
kolmelta eri paikkakunnalta. Iältään lapset olivat 5–6-vuotiaita. Analyysi on
suoritettu etnografiselle tutkimukselle tyypillisesti aineistolähtöisesti.
Tutkimuksessamme selvisi, että lasten näkökulmasta varhaiskasvatuksen
laatua ovat monipuolinen ja turvallinen oppimisympäristö, mahdollisuus
leikkiin ja vertaisryhmässä toimimiseen, aikuisen läsnäolo ja vuorovaikutus
aikuisen kanssa, lasten mahdollisuus osallisuuteen ja oppimiseen sekä perheen
ja kodin näkyminen varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksemme
perusteella voidaan todeta, että lapsinäkökulmainen tutkimus vaatii eri
tiedonhankintamenetelmien yhdistelemistä ja huolellista pohdintaa.
Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten näkemykset siitä,
mikä on laatua vastaavat vain osittain olemassa olevia, asiantuntijalähtöisesti
laadittuja laadunarviointimalleja. Tarvitaan lisää lasten tuottamaa
tutkimustietoa siitä, mikä heille on merkityksellistä varhaiskasvatuksessa ja mitä
tekijöitä laadukas varhaiskasvatus sisältää. Lisäksi on tarpeen kehittää
menetelmiä, joilla lasten näkökulma saataisiin mahdollisimman aidosti esille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Rajala, Elli (2019)STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli ... -
"Hyvämielinen, mutta vähä hölmö" : minäkuvan muotoutuminen lapsella, jolle elämä on antanut erityisen ominaisuuden
Partti, Kati (2019)Tutkimuksessa selvitettiin, kuka on se lapsi, jolle elämä oli antanut erityisen ominaisuuden, jota muut tarkastelivat ja arvioivat. Tutkittiin millainen lapsi oli ja millaisena hän itsensä näki. Perehdyttiin siihen, miten ... -
Varhaiskasvatuksen laatu suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmasta : Q-menetelmällinen tutkimus
Virtanen, Anna; Runtti, Soile (2017)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan suomalaisten ja portugalilaisten lastentarhanopettajien näkökulmia varhaiskasvatuksen laadusta. Kasvatusta ei koskaan toteuteta tyhjiössä vaan se luodaan vallitsevan kulttuurin ja ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on”: Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, Anu; Siippainen, Anna; Alasuutari, Maarit (Prologos ry, 2019)Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoeh- doista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja kunnan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.