Show simple item record

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorSaramäki, Laura
dc.contributor.authorSaari, Hanna
dc.date.accessioned2017-05-30T13:17:29Z
dc.date.available2017-05-30T13:17:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1703547
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54181
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät ovat varhaiskasvatuksen laatua lasten näkökulmasta. Tätä tutkittiin selvittämällä lapsille merkityksellisiä asioita varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsilta on ylipäätään mahdollista saada merkityksellistä tutkimustietoa. Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu etnografiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet lasten havainnointia ja sen pohjalta toteutettua teemoiteltua ryhmähaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli 42 lasta kolmesta eri päiväkodista, kolmelta eri paikkakunnalta. Iältään lapset olivat 5–6-vuotiaita. Analyysi on suoritettu etnografiselle tutkimukselle tyypillisesti aineistolähtöisesti. Tutkimuksessamme selvisi, että lasten näkökulmasta varhaiskasvatuksen laatua ovat monipuolinen ja turvallinen oppimisympäristö, mahdollisuus leikkiin ja vertaisryhmässä toimimiseen, aikuisen läsnäolo ja vuorovaikutus aikuisen kanssa, lasten mahdollisuus osallisuuteen ja oppimiseen sekä perheen ja kodin näkyminen varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että lapsinäkökulmainen tutkimus vaatii eri tiedonhankintamenetelmien yhdistelemistä ja huolellista pohdintaa. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten näkemykset siitä, mikä on laatua vastaavat vain osittain olemassa olevia, asiantuntijalähtöisesti laadittuja laadunarviointimalleja. Tarvitaan lisää lasten tuottamaa tutkimustietoa siitä, mikä heille on merkityksellistä varhaiskasvatuksessa ja mitä tekijöitä laadukas varhaiskasvatus sisältää. Lisäksi on tarpeen kehittää menetelmiä, joilla lasten näkökulma saataisiin mahdollisimman aidosti esille.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (121 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlapsinäkökulma
dc.titleLapsinäkökulmainen tutkimus varhaiskasvatuksen laatutekijöistä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705302574
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.date.updated2017-05-30T13:17:29Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysolaatu
dc.subject.ysolapsitutkimus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record