Lapsinäkökulmainen tutkimus varhaiskasvatuksen laatutekijöistä

Abstract
Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää mitkä tekijät ovat varhaiskasvatuksen laatua lasten näkökulmasta. Tätä tutkittiin selvittämällä lapsille merkityksellisiä asioita varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksen tehtävänä oli tuottaa tietoa siitä, miten lapsilta on ylipäätään mahdollista saada merkityksellistä tutkimustietoa. Tutkimuksemme on laadullinen ja perustuu etnografiseen tutkimusotteeseen. Aineistonkeruumenetelminä olemme käyttäneet lasten havainnointia ja sen pohjalta toteutettua teemoiteltua ryhmähaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli 42 lasta kolmesta eri päiväkodista, kolmelta eri paikkakunnalta. Iältään lapset olivat 5–6-vuotiaita. Analyysi on suoritettu etnografiselle tutkimukselle tyypillisesti aineistolähtöisesti. Tutkimuksessamme selvisi, että lasten näkökulmasta varhaiskasvatuksen laatua ovat monipuolinen ja turvallinen oppimisympäristö, mahdollisuus leikkiin ja vertaisryhmässä toimimiseen, aikuisen läsnäolo ja vuorovaikutus aikuisen kanssa, lasten mahdollisuus osallisuuteen ja oppimiseen sekä perheen ja kodin näkyminen varhaiskasvatuksen arjessa. Lisäksi tutkimuksemme perusteella voidaan todeta, että lapsinäkökulmainen tutkimus vaatii eri tiedonhankintamenetelmien yhdistelemistä ja huolellista pohdintaa. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten näkemykset siitä, mikä on laatua vastaavat vain osittain olemassa olevia, asiantuntijalähtöisesti laadittuja laadunarviointimalleja. Tarvitaan lisää lasten tuottamaa tutkimustietoa siitä, mikä heille on merkityksellistä varhaiskasvatuksessa ja mitä tekijöitä laadukas varhaiskasvatus sisältää. Lisäksi on tarpeen kehittää menetelmiä, joilla lasten näkökulma saataisiin mahdollisimman aidosti esille.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705302574Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share