University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Hyvämielinen, mutta vähä hölmö" : minäkuvan muotoutuminen lapsella, jolle elämä on antanut erityisen ominaisuuden

Thumbnail
View/Open
738.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Partti, Kati
Date
2019
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksessa selvitettiin, kuka on se lapsi, jolle elämä oli antanut erityisen ominaisuuden, jota muut tarkastelivat ja arvioivat. Tutkittiin millainen lapsi oli ja millaisena hän itsensä näki. Perehdyttiin siihen, miten lapsen puheessa, eleissä, kuvissa ja tekemisissä nousivat hänen omat näkemyksensä itsestään ja miten muiden ihmisten kuvaukset vaikuttivat häneen. Tutkimus toteutettiin moninäkökulmaisena ja monimenetelmällisenä laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksessa havainnoitiin ja haastateltiin yhteensä kolmeatoista 6–12-vuotiasta lasta, joilla kaikilla oli todettu erityisen tuen tarve. Haastatteluissa ja ryhmätoiminnoissa otettiin esille minäkuvaan, lapsille tärkeisiin asioihin, toiveisiin ja unelmiin liittyviä keskustelunaiheita. Lapset muodostivat omaa minäkuvaansa suhteessa perheeseen, kavereihin, vertaisiin ja omaan osaamiseensa. Lapset pitivät itseään rakkaana perheenjäsenenä, hyvänä kaverina ja moniosaajana, joka joutui tasapainoilemaan oman kokemuksensa ja toisten ihmisten näkemysten kanssa. Huumori ja jekuttaminen toivat iloa arkeen, mutta huolta aiheutti perheelleen tuottama taakka oman erityisen ominaisuutensa vuoksi. Lapset kaipasivat elämäänsä rakastavaa perhettä, kavereita, jotka eivät jätä yksin ja hyväksymistä omana itsenään. Tutkimukseen osallistuminen tarjosi lapsille nähdyksi ja kuulluksi tulemisen kokemuksen, jonka kautta oli mahdollista muodostaa ymmärrystä siitä lapsuuden kulttuurista, johon kuului elämää erityisen ominaisuuden kanssa. Tutkimus auttoi lapsia tutustumaan itseensä ja kannusti osallistumaan omaan elämäänsä liittyvien seikkojen esiin nostamiseen. ...
Keywords
erityisyys lapsinäkökulma vuorovaikutus minäkuva lapsitutkimus lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201905232773

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24931]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapset ja nuoret oman elämänsä asiantuntijoina 

    Peltoperä, Kaisu (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2022)
  • Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana 

    Kokkonen, Emma (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ...
  • Yksilönä vaan ei yksin : lapset minuuden muodostajina päiväkodissa 

    Eerola-Pennanen, Paula (University of Jyväskylä, 2013)
  • Yhteisöllisyyden rakentuminen laulusuzukimenetelmässä : Grounded theory -tutkimus lasten näkökulmasta 

    Ekström, Ulrika (2018)
    Tutkimuksen tavoitteena oli Grounded theory -menetelmää käyttäen käsitteellistää lasten antamia merkityksiä laulusuzukimenetelmälle. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa 6–12 vuotiasta laulusuzukioppilasta, joista ...
  • Lasten ottamat valokuvat osallisuuden vahvistajana 

    Lyytinen, Leena (2020)
    Lasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre