Pedagoginen dokumentointi lasten osallisuuden näkökulmasta varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivassa STEAM-toiminnassa
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
STEAM on tutkivan oppimisen suuntaus, jonka ideana on, että tiede- ja teknologiakasvatus, insinööritaidot, taiteet ja matematiikka toimivat opetuksessa parhaiten integroituna. Tämän pro gradu –tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella pedagogista dokumentointia lasten osallisuuden näkökulmasta osana varhaiskasvatuksen oppisisältöjä integroivaa STEAM-toimintaa. Suomalaista varhaiskasvatusta ja esiopetusta velvoittavien valtakunnallisten asiakirjojen (Opetushallitus 2014, 2016) mukaan pedagoginen dokumentointi mahdollistaa lasten osallisuuden toiminnan suunnittelussa, arvioinnissa ja kehittämisessä.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena, jossa tutki-muskohteena olivat erillisinä tapauksina kaksi STEAM-toimintaa aloittelevaa jyväskyläläistä esiopetusryhmää. Tutkimuksen lähestymistapa oli kohdennettu etnografia, ja toinen tapaus sisälsi myös kehittämistutkimuksellisia piirteitä. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja haastattelemalla varhaiskasvatuksen opettajia sekä esiopetusikäisiä lapsia. Aineiston analyysi toteutettiin temaattisen sisällönanalyysin keinoin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen perusteella pedagogisen dokumentoinnin merkitys STEAM-toiminnassa ilmenee erityisesti siinä, että uusi työtapa, tutkimusprojektien vaiheet ja lasten oppimisprosessit tehdään näkyviksi. Tulosten pohjalta merkittävä löytö oli, että pedagogisen dokumentoinnin kautta perheet innostuivat STEAM-toiminnasta, ja sillä oli huoltajien osallisuutta vahvistava vaikutus. Tutkimuksen pohjalta voidaan päätellä, että kasvattajien tulee ensin itse ottaa pedagogisen dokumentoinnin periaatteet ja käytänteet haltuun, jotta lapset saadaan siihen luontevasti osallisiksi mukaan. STEAM-toiminnan pedagogiseen dokumentointiin panostaminen vahvistaa sekä lasten että huoltajien osal-lisuutta ja edistää varhaiskasvattajien ammatillista kasvua.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24532]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Miettii vähäns et mikäs viikonpäivä se on” : lasten kokemuksia varhaiskasvatuksen piirihetkistä
Veikkolainen, Veera (2019)Tällä tutkimuksella on selvitetty lasten omia kokemuksia päiväkotien piirihetkistä. Tutkimuksen lähtökohtina ovat varhaiskasvatuksen ammattilaisten sekä lasten vanhempien keskustelut aiheesta. Aiheesta on keskusteltu ... -
Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa Suomessa ja Saksassa
Akola, Stina (2007) -
"Ja sillon ku saadaan setelit possuun, sillon saadaan ainakin päättää" : 5-vuotiaiden lasten näkemyksiä osallisuudesta varhaiskasvatuksessa
Puhakainen, Tiiu (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten osallisuus näyttäytyi 5-vuotiaiden lasten haastatteluissa, sekä ilmenikö tyttöjen ja poikien haastatteluissa eroja liittyen osallisuuteen. Tutkimuksessa käytetyt ... -
“Ennakointi, ennakointi ja ennakointi!” : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia lasten aggressiivisesta käyttäytymisestä ja sen tukemisesta varhaiskasvatuksessa
Huang, Beini (2022)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, varhaiskasvatuksen henkilöstön kohtaamat lasten aggressiivisen käyttäytymiset sekä toimintatapoja, joita ehkäistä ja puuttua aggressiivisen käyttäytymistä. Tutkimuksen avulla myös ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...