University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation

Thumbnail
View/Open
1.2 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Vaarala, Taru
Date
2010
Discipline
EnglishEnglannin kieli

 
 Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten kielitaidon ja kieliasenteiden kartoittamiseen sekä lukiolaisten käsityksiin suullisen kielitaidon opettamisesta. Suullista kielitaitoa on kuitenkin tutkittu yllättävän vähän verrattuna muihin kielen osa-alueisiin. Suullisen kielitaidon merkitystä nyky-yhteiskunnassa ei kuitenkaan tulisi vähätellä ja siksi tutkimusta aiheesta tulisi lisätä. Tämä tutkimus keskittyy yleisen suullisen kielitaidon sijaan tarkemmin ääntämiseen siksi, että ääntämyksellä on suuri vaikutus puheen sujuvuuteen, ymmärrettävyyteen sekä ensivaikutelman luomiseen, mutta sen merkitystä on pitkälti laiminlyöty aiemmissa tutkimuksissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää abiturienttien käsityksiä ääntämisen tärkeydestä yleisesti sekä heidän mielipiteitään heidän opettajiensa ääntämyksestä, ääntämyksen opetuksesta koulussa sekä natiivinomaisesta ääntämyksestä. Tutkimus käsitti myös kyseisten opiskelijoiden mielipiteitä siitä onko opettajien ääntämisellä mahdollisesti vaikutusta heidän innostukseensa oppia englannin kieltä. Tutkimus toteutettiin pääkaupunkiseudulla melko suuren yhteiskoulun lukiossa. Vastaajina toimi yhteensä 67 abiturienttia, eli vastaajat olivat 18-19-vuotiaita. Tutkimusmateriaali kerättiin 22:lla viisiasteisella Likert-skaala väittämällä sekä yhdellä avokysymyksellä. Likertskaalan väittämät oli muotoiltu neljän tutkimuskysymyksen mukaisesti. Tulokset analysoitiin tilastollisesti SPSS-ohjelmaa käyttäen. Tulokset osoittivat, että oppilaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä opettajiensa ääntämisen tasoon. Monet myös pitivät opettajaa hyvänä mallina omalle ääntämykselleen. Oppilaat kuitenkin myös mainitsivat, että mikäli yksittäiset opettajat olivat lausuneet huonosti, oli se yleisesti ottaen vaikuttanut negatiivisesti heidän innostukseensa, erityisesti siten, että opettaja oli vaikuttanut epäpätevältä. Oppilaat olivat sitä mieltä, että koulussa tulisi harjoitella enemmän ääntämystä ja he kokivat oikeanlaisen ääntämyksen tärkeäksi. Tuloksia voidaan soveltaa aineenopettajien koulutusta kehitettäessä sekä lukion opetussuunnitelmaa muokatessa. Suullisen kokeen lisääminen ylioppilaskirjoituksiin hyödyttäisi varmasti opiskelijoita, sillä tämä lisäisi suullisen kielitaidon opetusta koulussa. Tämä puolestaan hyödyttäisi heitä myöhemmin työelämässä. Opetuksen taso myös nousisi mikäli opettajankoulutuksessa keskityttäisiin enemmän suullisen kielitaidon opetukseen.    ...
Keywords
oral proficiency pronunciation teachers oral competence
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201006072007

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons 

    Miskala, Laura (2019)
    Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ...
  • English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools and its effect on students’ confidence to speak English 

    Hamm, Oona (2019)
    Ääntäminen on tärkeä osa kielitaitoa ja sen tärkeys korostuu erityisesti vieraita kieliä puhuttaessa. Ääntäminen vaikuttaa ymmärrettävyyteen ja puhetapa on ulkoisen olemuksen lisäksi yksi ensimmäisistä asioista, joihin ...
  • Oral competence in upper secondary school teaching : teachers and students' views 

    Vaarala, Taru (2013)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion englannin opettajien sekä opiskelijoiden näkemyksiä suullisesta kielitaidosta niin yleisellä tasolla kuin tarkemmin englannin opetuksessa. Ääntäminen valittiin erityisen ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • "Understand and be understood" : English pronunciation teaching in Finnish upper secondary schools assessed by university students of English 

    Puskala, Elina (2016)
    Vaatimukset englannin kielen monipuoliselle osaamiselle ovat kasvaneet muun muassa kansainvälistyvässä työelämässä. Sen vaikutukset ulottuvat myös jokapäiväiseen elämäämme: englanti näkyy ja kuuluu kaikkialla. Tämä asettaa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre