"The English language and my world" : analysis of the new National core curriculum for upper secondary schools 2015 from EFL teaching perspective
Tutkielmassa tarkastellaan syksyllä 2016 voimaan tulleen lukion opetussuunnitelman perusteiden(LOPS 2015) eroja verrattuna edelliseen lukion opetussuunnitelman perusteisiin (LOPS 2003). Erojen mahdollisia vaikutuksia englanti vieraana kielenä -opetukseen (EFL) pohditaan.
Aihetta lähestytään kyselymuotoisen tapaustutkimuksen avulla, jossa on haastateltu kokenutta
lukion englannin opettajaa. Kyselyllä on selvitetty, miten uusi opetussuunnitelma vaikuttaa
englannin opetukseen. Analyysissä selvisi, että englanti on uudessa opetussuunnitelmassa omana osanaan, erotettuna muista vieraista kielistä, toisin kuin vanhassa opetussuunnitelmassa. Tästä johtuen englannin kielen opetustavoitteet, kurssiteemat ja kurssien sisällöt ovat muuttuneet suuresti. Muutoksen myötä englannin uniikki rooli nykyajan yhteiskunnassa korostuu. Uusi opetussuunnitelma korostaa myös suullisen kielitaidon tärkeyttä enemmän kuin vanha.
Tapaustutkimuksesta käy ilmi, että haastatellun opettajan käyttämä oppikirjasarja toteuttaa
opettajan mielestä englannin opetussuunnitelman tavoitteita hyvin. Opetuksessaan hän ottaa
aktiivisesti huomioon uudet tavoitteet. Koulun opettajille on järjestetty yleistä koulutusta
opetussuunnitelman sisällöistä ja aikaa aineryhmien keskinäiselle opetussuunnitelman
pohdinnalle.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5335]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ... -
'Minna, the Model' and other stories : gender roles in an English textbook series for Finnish lower secondary schools
Piironen, Anna-Reeta (2004) -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ...