Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
Lapset ja nuoret käyttävät nykyään paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median käyttö on kuitenkin melko vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median käytössä. Lisäksi tutkimuskohteena on, millaista vuorovaikutus on opettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sovelluksia kyseisten ryhmien edustajat käyttävät.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea opettajaa, neljää 4.-5.-luokkalaista oppilaista ja kolmea alakouluikäisen oppilaan vanhempaa. Haastattelut litteroitiin ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa käytettiin femomenografista tutkimusotetta.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisen median käytössä nähdään paljon sekä hyötyjä että haasteita. Eniten keskustelua herättänyt haaste oli selkeästi sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen. Lähes kaikki haastateltavat tiesivät kiusaamistapauksista. Muita aineistosta nousseita haasteita olivat työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, keskittymisongelmien lisääntyminen, negatiivinen vaikutus unen laatuun ja määrään sekä liikunnan vähentyminen. Haastatteluissa nousi esille paljon myös sosiaalisen median hyötyjä. Näitä olivat muun muassa verkostoituminen, tiedon jakaminen, arkipäiväisten asioiden sopimisen helpottuminen sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääntyminen.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voi todeta, että sosiaalinen media tuo mukanaan monia haasteita, mutta oikein käytettynä se voi luoda myös paljon mahdollisuuksia sekä lasten että aikuisten elämään.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Vähän rasittavaa ku random ihmiset laittavat sukupuolielimistään kuvia kun en halua niitä.” : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia sosiaalisen median seksuaalissävytteisistä sisällöistä
Jääskeläinen, Fanni (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella 9.-luokkalaisten nuorten kokemuksia sosiaalisessa mediassa esiintyvästä seksuaalissävytteisestä sisällöstä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, vaikuttavatko seksuaalissävytteiset ... -
Lukiolaisten tyttöjen kokemuksia sosiaalisen median vaikutuksista kehonkuvaansa
Haukka, Ilona (2023)Tämän laadullisen pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa, millaisia sosiaalisen median käyttäjiä lukiolaiset tytöt ovat ja millaisia ajatuksia heillä on kehonkuvastaan. Päätarkoituksena oli selvittää ... -
"Ope me stalkataan sua Instassa" : musiikinopettajan identiteetit koulu- ja sosiaalisen median ympäristöissä
Tenhu, Viola (2023)Tässä maisterintutkielmassa tutkitaan musiikinopettajien käsityksiä ja kokemuksia sosiaalisessa mediassa toimimisesta suhteessa heidän opettajaidentiteettiinsä. Tutkimuksen tarkoituksena pyritään selvittämään musiikinopettajien ... -
Huoltajien näkemyksiä digitaalisen median ikärajoista varhaiskasvatusikäisillä lapsilla
Hirvonen, Julius (2024)Digitaalinen media on median muoto, jota käytämme digitaalisesti. Digitaalinen media on vahvasti osa lapsuutta pelien, lastenohjelmien ja elokuvien kautta. Tämä näkyy lasten leikeissä ja heidän käyttämissään kulutustuotteissa. ... -
Luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen hyödyistä ja haasteista
Salmi, Emilia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien näkemyksiä ulko-opetuksen keskeisimmistä hyödyistä ja mahdollisista haasteista. Mahdollisten haasteiden kartoittaminen muodosti aiheeseen uuden näkökulman. ...