dc.contributor.advisor | Pirhonen, Antti | |
dc.contributor.author | Pietiläinen, Salla | |
dc.date.accessioned | 2017-05-18T12:15:02Z | |
dc.date.available | 2017-05-18T12:15:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1702062 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54029 | |
dc.description.abstract | Lapset ja nuoret käyttävät nykyään paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median käyttö on kuitenkin melko vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median käytössä. Lisäksi tutkimuskohteena on, millaista vuorovaikutus on opettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sovelluksia kyseisten ryhmien edustajat käyttävät.
Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea opettajaa, neljää 4.-5.-luokkalaista oppilaista ja kolmea alakouluikäisen oppilaan vanhempaa. Haastattelut litteroitiin ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa käytettiin femomenografista tutkimusotetta.
Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisen median käytössä nähdään paljon sekä hyötyjä että haasteita. Eniten keskustelua herättänyt haaste oli selkeästi sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen. Lähes kaikki haastateltavat tiesivät kiusaamistapauksista. Muita aineistosta nousseita haasteita olivat työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, keskittymisongelmien lisääntyminen, negatiivinen vaikutus unen laatuun ja määrään sekä liikunnan vähentyminen. Haastatteluissa nousi esille paljon myös sosiaalisen median hyötyjä. Näitä olivat muun muassa verkostoituminen, tiedon jakaminen, arkipäiväisten asioiden sopimisen helpottuminen sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääntyminen.
Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voi todeta, että sosiaalinen media tuo mukanaan monia haasteita, mutta oikein käytettynä se voi luoda myös paljon mahdollisuuksia sekä lasten että aikuisten elämään. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (64 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | digiloikka | |
dc.title | Opettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705182409 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-18T12:15:03Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | sosiaalinen media | |
dc.subject.yso | diginatiivit | |
dc.subject.yso | mediakasvatus | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |