Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPirhonen, Antti
dc.contributor.authorPietiläinen, Salla
dc.date.accessioned2017-05-18T12:15:02Z
dc.date.available2017-05-18T12:15:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1702062
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/54029
dc.description.abstractLapset ja nuoret käyttävät nykyään paljon aikaa sosiaalisessa mediassa. Kouluissa sosiaalisen median käyttö on kuitenkin melko vähäistä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitä hyötyjä ja ongelmakohtia oppilaat, opettajat ja vanhemmat kokevat sosiaalisen median käytössä. Lisäksi tutkimuskohteena on, millaista vuorovaikutus on opettajien, oppilaiden ja vanhempien välillä sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksessa haluttiin myös selvittää, mitä sovelluksia kyseisten ryhmien edustajat käyttävät. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla kolmea opettajaa, neljää 4.-5.-luokkalaista oppilaista ja kolmea alakouluikäisen oppilaan vanhempaa. Haastattelut litteroitiin ja analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Tutkimuksessa käytettiin femomenografista tutkimusotetta. Tutkimuksen tulosten perusteella sosiaalisen median käytössä nähdään paljon sekä hyötyjä että haasteita. Eniten keskustelua herättänyt haaste oli selkeästi sosiaalisessa mediassa tapahtuva kiusaaminen. Lähes kaikki haastateltavat tiesivät kiusaamistapauksista. Muita aineistosta nousseita haasteita olivat työn ja vapaa-ajan rajan hämärtyminen, keskittymisongelmien lisääntyminen, negatiivinen vaikutus unen laatuun ja määrään sekä liikunnan vähentyminen. Haastatteluissa nousi esille paljon myös sosiaalisen median hyötyjä. Näitä olivat muun muassa verkostoituminen, tiedon jakaminen, arkipäiväisten asioiden sopimisen helpottuminen sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääntyminen. Tässä tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella voi todeta, että sosiaalinen media tuo mukanaan monia haasteita, mutta oikein käytettynä se voi luoda myös paljon mahdollisuuksia sekä lasten että aikuisten elämään.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (64 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherdigiloikka
dc.titleOpettajien, oppilaiden ja vanhempien näkemyksiä sosiaalisen median hyödyistä ja haasteista
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705182409
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-05-18T12:15:03Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysodiginatiivit
dc.subject.ysomediakasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright