Yhteiskunnan jäsenyyteen kasvattamassa : aineenopettajaopiskelijoiden käsitykset kansalaiskasvatuksesta
Pro gradu -tutkielmani tarkastelee aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kansalaiskasvatuksesta, joka on yksi kouluopetuksen keskeisistä tehtävistä. Tutkielmassani tarkastelen, kuinka tulevat aineenopettajat kokevat vaikuttamisen ja osallistumisen taitojen opettamisen osana omaa opetustaan ja miten he kokevat vastuun yhteiskunnan jäsenyyteen kasvattamisesta jakautuvan eri aineiden opettajien kesken. Tarkastelen myös aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä aktiivisesta kansalaisuudesta, kiistatilanteista osana aineenopetusta ja sitä millaisia politiikka-käsityksiä aineenopettajaopiskelijoilla on.
Tutkielmani aineistona hyödynnän kyselyaineistoa, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston aineenopettajakoulutuksen OPEA315 Kasvatus, yhteiskunta ja muutos -kurssille syksyllä 2015 osallistuneilta opiskelijoilta. Kaiken kaikkiaan tutki-musaineistoni kattaa 182 aineenopettajaopiskelijan vastaukset. Tutkielmani on laadullista tutkimusta. Olen analysoinut tutkimusaineiston diskurssianalyysin lähtökohtia hyödyntämällä eli tarkastellut ennen kaikkea sitä, miten tutkimusjoukko on käsitteellistänyt ajatuksiaan tutkittavasta ilmiöstä.
Aineenopettajaopiskelijoiden käsitykset kansalaiskasvatuksen toteuttamisesta vaihtelevat, vaikka pääasiassa kansalaiskasvatukseen suhtaudutaan myönteisesti. Suurin osa aineenopettajaopiskelijoista kokee, että kaikilla opettajilla on jonkinlainen vastuu oppilaiden kasvattamisesta yhteiskunnan jäsenyyteen. Myös eri näkökulmien esille tuomiseen osana opetusta suhtaudutaan myönteisesti. Oppiaineen luonne koetaan kuitenkin tekijänä, joka vaikuttaa kansalaiskasvatuksen teemojen huomioimiseen aineenopetuksessa.
...
Alternative title
Aineenopettajaopiskelijoiden käsitykset kansalaiskasvatuksestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvat koulutusteknologiakäsitykset
Vuorio, Jaakko; Lahti, Laura; Ranta, Elina (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Artikkelissa tarkastellaan kielten aineenopettajaopiskelijoiden muuttuvia käsityksiä koulutusteknologiasta. Käsityksiä teknologian opetuskäytöstä on viime aikoina muovannut erityisesti koronapandemia. Artikkelissa perehdytään ... -
Kenellä on valta vaikuttaa? : eri-ikäisten peruskoululaisten käsityksiä vallankäytön rakenteista ja omista vaikuttamisen mahdollisuuksistaan
Huuhtanen, Helinä (2010)Tutkin työssäni, miten eri-ikäiset peruskoululaiset hahmottavat eri vallankäytön rakenteiden ympärillään rakentuvan. Kenellä koululaiset hahmottavat olevan valtaa vaikuttaa yhteisiin asioihin ja millaisina he näkevät omat ... -
Kemian aineenopettajaopiskelijoiden käsityksiä kestävästä kehityksestä
Ripatti, Olli (2021)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja kemian opettajiksi opiskelevat pitävät tärkeinä. Lisäksi selvitettiin, mitä kestävän kehityksen näkökantoja opettajiksi opiskelevat nostavat esiin ... -
"Ainahan on pakko istua sisällä ensin ja opetella ne sanat ennenku voidaan ruveta leikkimään" : kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta
Hynninen, Lea (2015)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää alakouluikäisille lapsille tarkoitetun kielileirin ohjaajina toimineiden vieraiden kielten opettajaopiskelijoiden käsityksiä vieraan kielen opettamisesta ja oppimisesta. Vieraan ... -
"In short: all people are different" : teachers' and teacher students' views and conceptions of cultural diversity
Långström, Tiina; Stigzelius, Juulia (2016)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kulttuurisesta moninaisuudesta. Näkemysten perustan selvittämiseksi tutkittiin tapoja, joilla osallistujat kuvaavat ilmiötä sekä ...