University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"In short: all people are different" : teachers' and teacher students' views and conceptions of cultural diversity

Thumbnail
View/Open
724.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Långström, Tiina |
Stigzelius, Juulia
Date
2016
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia opettajien ja opettajaopiskelijoiden näkemyksiä kulttuurisesta moninaisuudesta. Näkemysten perustan selvittämiseksi tutkittiin tapoja, joilla osallistujat kuvaavat ilmiötä sekä kartoitettiin osallistujien käsitykseen vaikuttaneita kokemuksia. Tutkimus on lähestymistavaltaan fenomenografinen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella mahdollisimman suuren osallistujamäärän takaamiseksi. Lopullinen osallistujajoukko koostui 14 opettajasta ja 15 opiskelijasta. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin luokittelemalla vastausten sisällöt teemoittain. Tulokset osoittavat opettajien ja opiskelijoiden omaavan joko kapean tai laajan näkemyksen kulttuurisesta moninaisuudesta. Kapea näkemys viittaa vastauksiin, joissa moninaisuus määriteltiin valtakulttuuriin kuulumattomien ryhmien kautta ja jossa kaikki ryhmät, valtakulttuuri mukaan luettuna, nähtiin homogeenisinä. Laajan näkemyksen omaavissa vastauksissa korostettiin jokaisen ihmisen yksilöllisyyttä ja mainittiin moninaisuus kaikkien kulttuuriryhmien sisällä. Näkemykset olivat muotoutuneet erityisesti omakohtaisten monikulttuuristen kokemusten kautta. Opettajan ei kuitenkaan nähty tarvitsevan ensikäden kokemuksia kulttuurisesti moninaisista tilanteista, vaan vastaajat korostivat sen sijaan itsereflektion tärkeyttä, omien asenteiden huomioimista sekä positiivista ja avointa suhtautumista kulttuuriseen moninaisuuteen. Kulttuurinen moninaisuus ei enemmistön mukaan ole näkynyt opinnoissa. Poikkeuksena ovat 3 opiskelijavastaajaa, jotka kokivat aiheen olleen vahvasti läsnä. Vaikka valtaosan vastaukset edustivat myönteistä suhtautumista moninaisuutta kohtaan, osa vastauksista voitiin luokitella kuuluvaksi kapeampaan käsitykseen aiheesta. Ensikäden kokemusten tärkeys korostui vastauksissa. Tämä tulisi huomioida koulutuksessa tarjoamalla monikulttuurisia kokemuksia ja tilaisuuksia reflektoida niitä. ...
 
The aim of this research was to investigate the way graduate teachers and teacher students view the concept cultural diversity. The way the phenomenon is described and mapping the experiences that have shaped participants’ understanding of the topic were seen as relevant aspects in finding out what their ideas are based on. The research is phenomenographic of nature. The data was collected using an online survey to maximise the amount of participants. The final sample size was 14 graduate teachers and 15 teacher students. The data was analysed by using content analysis and by thematically grouping the answers. The results demonstrate that the teachers and teacher students posses either a narrower view or a wider view of cultural diversity, which means they were either more likely to define cultural diversity through minorities not belonging to the dominant culture (narrow view) or that they emphasized the individual traits of every person (wider view). The basis for their conceptions comes from having first-hand experience from culturally diverse situations, although they do not feel having multicultural experiences is necessary for a teacher to have. Instead, self-reflection and positive and open mindset were emphasized. Majority of the participants stated that cultural diversity has not been addressed during their studies, with the exception of three student participants, who felt that topic has been strongly present. Although the participants’ answers highlighted a positive attitude towards diversity, some could still be identified as having a narrower view of the topic. As the participants spoke about the importance of first-hand experiences, it is suggested that teacher education takes this into consideration and offers possibilities to experience and reflect the topic of cultural diversity already during the studies in form of for example multicultural study groups, field courses, and study tasks helping students to work on their understanding of cultural diversity. ...
 
Alternative title
Teachers' and teacher students' views and conceptions of cultural diversity
Keywords
kulttuurinen moninaisuus monikulttuurisuus opettajat opettajaopiskelijat cultural diversity multiculturalism teachers teacher students conceptions opiskelijat kulttuurit käsitykset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201612074976

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24521]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background 

    Suutari, Hanna (2010)
    Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman ...
  • Utvecklingen av vårdlärarnas kulturkompetens : en kvalitativ studie som fokuserar på lärarna i mångkulturella lärandemiljöer i Finland 

    Lassenius, Yvonne (University of Jyväskylä, 2011)
  • - Experience Matters - : teachers' perceptions of multicultural education and their competence to teach children from different cultural backgrounds 

    Määttä, Salla (2008)
  • Widening horizons : a phenomenographic study of student teachers' conceptions of health education and its teaching and learning 

    Paakkari, Leena (University of Jyväskylä, 2012)
  • What is important in history teaching? Student class teachers’ conceptions 

    Tallavaara, Riitta; Rautiainen, Matti (UCL Press, 2020)
    In Finland, history is taught in comprehensive schools at both primary and secondary levels. In primary schools, teachers are qualified class teachers who study one or two history courses during their teacher education. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre