dc.contributor.advisor | Pirttimaa, Raija | |
dc.contributor.author | Karjalainen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T10:33:27Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T10:33:27Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1700719 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53903 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen
tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä.
Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliepäselvyyden
on tutkittu aiheuttavan työmotivaation ja työssäjaksamisen heikkenemistä.
Erityisopettajan rooliin liittyvien haasteiden ymmärtämisestä voi myös
olla hyötyä koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Tutkittavina oli 21 perusopetuksen vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevän
opettajan tuottama aineisto. Se koostui täydennyskoulutusta varten
syksyllä 2012 kirjoitetuista ennakkotehtävistä, jotka analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Ensin aineistoon tutustuttiin aineistolähtöisesti, minkä
jälkeen analyysiä jatkettiin ottamalla käyttöön rooliristiriidan ja rooliepäselvyyden
käsitteet, joiden perusteella aineisto lajiteltiin. Lopuksi aineisto järjestettiin
teemoiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella aineisto painottui voimakkaammin rooliristiriitoihin
kuin rooliepäselvyyksiin. Rooliristiriitoja koettiin resurssien ollessa
puutteelliset, koulun toimintakulttuurin ollessa ristiriidassa omien näkemysten
ja toimintatapojen kanssa, vaikutusmahdollisuuksien ollessa vähäiset, kun
omat rooliodotukset itseään kohtaan olivat korkeat ja kun roolilähettäjien nä-
kemykset olivat ristiriitaisia. Rooliepäselvyyttä opettajat kokivat ollessaan epä-
varmoja omasta roolistaan suhteessa yhteistyökumppaneihin tai siitä, kuinka
tukea oppilaita. Lisäksi rooliepäselvyyttä koettiin ohjeistusten ollessa puutteellisia
ja omaan rooliin kohdistuessa muutoksia. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | vaativa erityinen tuki | |
dc.subject.other | rooliristiriita | |
dc.subject.other | rooliepäselvyys | |
dc.title | Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201705112293 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.date.updated | 2017-05-11T10:33:27Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | erityinen tuki | |
dc.subject.yso | erityisopettajat | |
dc.subject.yso | roolit | |
dc.subject.yso | ristiriidat | |