Erityisopettajien rooliristiriidat ja rooliepäselvyydet perusopetuksen vaativan erityisen tuen kontekstissa
Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa tilanteissa vaativan erityisen
tuen piirissä työskentelevät erityisopettajat kokevat rooliristiriitoja ja rooliepäselvyyttä.
Aihe on merkityksellinen, koska rooliristiriitojen ja rooliepäselvyyden
on tutkittu aiheuttavan työmotivaation ja työssäjaksamisen heikkenemistä.
Erityisopettajan rooliin liittyvien haasteiden ymmärtämisestä voi myös
olla hyötyä koulujen toimintakulttuurin kehittämisessä.
Tutkittavina oli 21 perusopetuksen vaativan erityisen tuen piirissä työskentelevän
opettajan tuottama aineisto. Se koostui täydennyskoulutusta varten
syksyllä 2012 kirjoitetuista ennakkotehtävistä, jotka analysoitiin teoriaohjaavalla
sisällönanalyysillä. Ensin aineistoon tutustuttiin aineistolähtöisesti, minkä
jälkeen analyysiä jatkettiin ottamalla käyttöön rooliristiriidan ja rooliepäselvyyden
käsitteet, joiden perusteella aineisto lajiteltiin. Lopuksi aineisto järjestettiin
teemoiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella aineisto painottui voimakkaammin rooliristiriitoihin
kuin rooliepäselvyyksiin. Rooliristiriitoja koettiin resurssien ollessa
puutteelliset, koulun toimintakulttuurin ollessa ristiriidassa omien näkemysten
ja toimintatapojen kanssa, vaikutusmahdollisuuksien ollessa vähäiset, kun
omat rooliodotukset itseään kohtaan olivat korkeat ja kun roolilähettäjien nä-
kemykset olivat ristiriitaisia. Rooliepäselvyyttä opettajat kokivat ollessaan epä-
varmoja omasta roolistaan suhteessa yhteistyökumppaneihin tai siitä, kuinka
tukea oppilaita. Lisäksi rooliepäselvyyttä koettiin ohjeistusten ollessa puutteellisia
ja omaan rooliin kohdistuessa muutoksia.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112293Use this for linking
Language
Finnish