Monialainen yhteistyö ja vastuun jakautuminen tuen dokumentoinnissa : tapaustutkimus Nellin varhaiskasvatusajalta
Tämä tutkimus käsittelee tuen dokumentointia varhaiskasvatuksen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä tuen dokumentointiin ja eri tahojen tekemään yhteistyöhön tuen dokumentoinnissa, interventioiden kehittelyssä ja toteuttamisessa. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016-2017 ja sen aineisto on osa Noora Heiskasen keräämää tutkimusaineistoa. Heiskasen aineistosta tähän tutkimukseen otettiin yhden lapsen dokumentit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tahot ovat mukana tuen tarpeiden dokumentoinnissa, millaisia vastuita eri tahoille muodostuu ja minkälaista yhteistyötä tahojen välillä näkyy. Mukana olevia tahoja olivat päiväkodin henkilökunta, vanhemmat, erityisavustaja, eri terapeutit, koulun henkilökunta, terveydenhuollon henkilöstöä sekä erilaiset apuvälineiden tuottajat. Dokumentointiin liittyviä vastuualueita olivat tuen suunnittelu, toteuttaminen sekä tuen toteutumisen ja lapsen kehityksen seuranta. Erilaisia yhteistyön muotoja olivat yhdessä keskusteleminen, yhdessä tekeminen, ohjeistusten antaminen ja noudattaminen sekä välillisesti tapahtuva yhteistyö, jolla tarkoitetaan esimerkiksi lääkärikäyntejä tai puhelimen kautta tapahtuvaa neuvontaa ja yhteistyötä. Yhteistyö eri tahojen välillä näytti toimivan hyvin ja jokaisella taholla oli oma roolinsa tuen toteuttamisessa, suunnittelussa ja arvioinnissa, joista lapsen dokumenttien kirjo syntyi. Merkittävin rooli tuen tarpeiden dokumentoinnissa vaikutti olevan tässä tapauksessa fysioterapeutilla sekä lapsen henkilökohtaisella avustajalla, jotka olivat molemmat mukana monissa lapseen liittyvissä tukitoimissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppimisen tuki perusopetuksen liikunnassa
Pikkupeura, Vilma; Lindeman, Anni; Huovinen, Terhi (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2024)Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ovat Suomen perusopetuksen kulmakiviä. Oppilaalla on oikeus saada koulunkäynnin ja oppimisen tukea heti tuen tarpeen ilmetessä. Tukea annetaan kolmiportaisen mallin mukaisesti. Yleinen tuki ... -
Varhaiskasvattajien näkemyksiä lastensuojelun kanssa tehtävästä yhteistyöstä
Boman, Camilla (2024)Varhaiskasvatuksessa tehdään monialaista yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Yksi näistä yhteistyötahoista on lastensuojelu. Varhaiskasvatuksen ja lastensuojelun välisen yhteistyön merkitys korostuu tilanteissa, joissa ... -
Vanhemmuuden vastuun jakautuminen ja sen yhteys lasten kaltoinkohteluun COVID-19-poikkeusaikana : yhteisvanhemmuus väkivallalta suojaavana tekijänä
Heinonen, Sanni; Rontu, Johanna (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lastenhoitoon liittyvän vastuun jakautumista äitien ja isien välille COVID-19-poikkeusaikana. Lisäksi tutkittiin koetun vastuun jakautumisen yhteyttä lasten kaltoinkohteluun, ja tarkasteltiin ... -
Asiakkaan eettinen kohtaaminen lastensuojelun osallistavassa dokumentoinnissa
Unkuri, Mari (2016)Tutkin Pro gradu -tutkimuksessani osallistavaa dokumentointia lastensuojelun asiakassuunnitelmien teossa. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, millä tavalla asiakkaan eettinen ja arvokas kohtaaminen toteutuu osallistavassa ... -
Sosiaalityön dokumentoinnissa esiintyvät haasteet
Peltoniemi, Sari (2022)Tutkielman tarkoituksena on selvittää aiempien tutkimusten perusteella, millaisia haasteita ilmenee sosiaalityön dokumentoinnissa. Tavoitteena on koota yhteen tutkimustieto, jonka avulla voidaan luoda ymmärrystä, mitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.