Asiakkaan eettinen kohtaaminen lastensuojelun osallistavassa dokumentoinnissa
Tutkin Pro gradu -tutkimuksessani osallistavaa dokumentointia lastensuojelun asiakassuunnitelmien teossa. Olen kiinnostunut erityisesti siitä, millä tavalla asiakkaan eettinen ja arvokas kohtaaminen toteutuu osallistavassa dokumentoinnissa. Lisäksi selvitän tutkimuksellani, millä tavalla osallistavaa dokumentointia asiakassuunnitelmaneuvottelussa toteutetaan. Keskeisessä asemassa tutkimuksessani ovat asiakkaiden ja sosiaalityöntekijöiden kokemukset niin osallistavasta dokumentoinnista kuin siinä tapahtuvasta kohtaamisestakin.
Lastensuojelun työskentelyssä pyritään korostamaan asiakkaiden osallisuutta kaikissa asiakkuuden vaiheissa. Lastensuojelulle on kuitenkin leimallista sosiaalityöntekijän käyttämä valta ja kontrolli, jolloin asiakkaan oma osallisuus voi usein jäädä piiloon. Osallistavaa dokumentointia asiakasosallisuuden lisääjänä on alettu toteuttaa joillakin paikkakunnilla, kuten esimerkiksi Helsingissä. Kuitenkin menetelmän laajempi käyttäminen olisi mielestäni tärkeää. Tutkimustiedon saaminen osallistavasta dokumentoinnista voi lisätä sen käyttöön ottoa ja näin ollen kehittää lastensuojelun työmenetelmiä.
Olen toteuttanut tutkimukseni tapaustutkimuksena. Tutkimusaineistoni koostuu kahden asiakassuunnitelmaneuvottelun havainnoinnista, kahdesta ryhmähaastattelusta (kaksi eri asiakasperhettä) sekä kahden sosiaalityöntekijän yksilöhaastatteluista. Kaikki haastattelut tein teemahaastatteluina. Aineiston analysoinnissa olen käyttänyt teemoittelua. Teemoittelu perustuu tutkimuksessani Sarah Banksin (1995, 2012) jaotteluun asiakkaan eettisestä kohtaamisesta. Analyysini mukaan sekä asiakkaiden että sosiaalityöntekijöiden kokemukset osallistavasta dokumentoinnista työmenetelmänä ovat positiiviset. Asiakkaat nostivat erityisesti esille heidän omat vaikutusmahdollisuutensa asiakassuunnitelmaan, kuulluksi tulemisen sekä tyytyväisyyden asiakassuunnitelmaan ja sen nopeaan saamiseen. Sosiaalityöntekijät nostivat erityisesti esille työn tehostumisen, työtaakan helpottumisen sekä asiakkaan vastuuttamisen omissa asioissaan. Asiakkaat kokivat, että sosiaalityöntekijät kohtasivat heidät ihmisinä tuomitsematta heitä, olivat empaattisia, kuuntelivat ja myös ottivat huomioon asiakkaiden omat näkemykset asioista.
Tutkimukseni perusteella voidaan sanoa, että osallistava dokumentointi mahdollistaa asiakkaan eettisen kohtaamisen. Osallistavan dokumentoinnin avulla lastensuojelun työskentelystä voidaan tehdä avoimempaa ja läpinäkyvämpää. Sitä kautta myös asiakkaiden tyytyväisyys niin työskentelyyn kuin lastensuojelun dokumentteihin voi kasvaa, jolloin asiakirjapyynnöt ja valitukset vähenevät.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29533]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Asiakasosallisuuden lisääminen lastensuojelun asiakaskirjausten avulla : asiakkaiden kokemuksia lastensuojelutyöstä
Makkonen, Minna (2013)Lastensuojelutyössä, kuten muussakin sosiaalityössä, pyritään tukemaan asiakkaan omaa osallistumista ja vaikuttamista lastensuojelun toteuttamisessa. Tutkielmassani tutkin asiakkaan kokemuksia osallisuudestaan lastensuojelun ... -
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä isien osallisuuden edistäjänä
Nikki, Susanna (2024)Tämän kandidaatintutkielman tehtävänä oli selvittää lastensuojelun isien osallisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja erityisesti sitä, miten sosiaalityöntekijä voi edistää isien osallisuuden toteutumista lastensuojelun asiakkuuden ... -
Eettinen kuormitus ja moraalinen ahdinko lasten kaltoinkohtelutapauksissa lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden kokemana
Kyynäräinen, Piia (2023)Tutkielma kytkeytyy keskusteluun sosiaalityön eettisestä kuormittavuudesta ja moraalisesta ahdingosta ammatillisessa toiminnassa. Miten eettinen kuormitus näkyy sosiaalityöntekijöiden työssä lasten kaltoinkohtelutapauksissa? ... -
Nuorten näkemysten huomioiminen lastensuojelun asiakassuunnitelmissa
Mäkelä, Satu (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten nuorten näkemykset huomioidaan heille laadittujen asiakassuunnitelmien kirjauksissa ja voivatko nuoret vaikuttaa työskentelyn tavoitteisiin. Tutkimuskohteena ovat ... -
Lastensuojelun systeeminen toimintamalli : osallisuuden kokemus asiakkaan näkökulmasta
Järvi, Laura (2020)Kandidaatin tutkielmassani selvitän asiakkaan kokemusta lastensuojelun systeemisestä toimintamallista. Tutkimuskysymykseni on, toteutuuko asiakkaan osallisuus Suomen systeemisessä toimintamallissa. Systeeminen toimintamalli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.