Monialainen yhteistyö ja vastuun jakautuminen tuen dokumentoinnissa : tapaustutkimus Nellin varhaiskasvatusajalta
Tämä tutkimus käsittelee tuen dokumentointia varhaiskasvatuksen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä tuen dokumentointiin ja eri tahojen tekemään yhteistyöhön tuen dokumentoinnissa, interventioiden kehittelyssä ja toteuttamisessa. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016-2017 ja sen aineisto on osa Noora Heiskasen keräämää tutkimusaineistoa. Heiskasen aineistosta tähän tutkimukseen otettiin yhden lapsen dokumentit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tahot ovat mukana tuen tarpeiden dokumentoinnissa, millaisia vastuita eri tahoille muodostuu ja minkälaista yhteistyötä tahojen välillä näkyy. Mukana olevia tahoja olivat päiväkodin henkilökunta, vanhemmat, erityisavustaja, eri terapeutit, koulun henkilökunta, terveydenhuollon henkilöstöä sekä erilaiset apuvälineiden tuottajat. Dokumentointiin liittyviä vastuualueita olivat tuen suunnittelu, toteuttaminen sekä tuen toteutumisen ja lapsen kehityksen seuranta. Erilaisia yhteistyön muotoja olivat yhdessä keskusteleminen, yhdessä tekeminen, ohjeistusten antaminen ja noudattaminen sekä välillisesti tapahtuva yhteistyö, jolla tarkoitetaan esimerkiksi lääkärikäyntejä tai puhelimen kautta tapahtuvaa neuvontaa ja yhteistyötä. Yhteistyö eri tahojen välillä näytti toimivan hyvin ja jokaisella taholla oli oma roolinsa tuen toteuttamisessa, suunnittelussa ja arvioinnissa, joista lapsen dokumenttien kirjo syntyi. Merkittävin rooli tuen tarpeiden dokumentoinnissa vaikutti olevan tässä tapauksessa fysioterapeutilla sekä lapsen henkilökohtaisella avustajalla, jotka olivat molemmat mukana monissa lapseen liittyvissä tukitoimissa.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö
Kuusiholma, Julia (2016)Kuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua. Tämän erityispedagogiikan pro ... -
Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä
Säilynkangas, Elina (2019)Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ... -
Vanhemmuuden vastuun jakautuminen ja sen yhteys lasten kaltoinkohteluun COVID-19-poikkeusaikana : yhteisvanhemmuus väkivallalta suojaavana tekijänä
Heinonen, Sanni; Rontu, Johanna (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lastenhoitoon liittyvän vastuun jakautumista äitien ja isien välille COVID-19-poikkeusaikana. Lisäksi tutkittiin koetun vastuun jakautumisen yhteyttä lasten kaltoinkohteluun, ja tarkasteltiin ... -
Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista
Pelander, Irene (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat ... -
Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa
Värtö, Oskari (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ...