University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Monialainen yhteistyö ja vastuun jakautuminen tuen dokumentoinnissa : tapaustutkimus Nellin varhaiskasvatusajalta

Thumbnail
View/Open
1011. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäkelä, Erika
Date
2017
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education

 
Tämä tutkimus käsittelee tuen dokumentointia varhaiskasvatuksen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä tuen dokumentointiin ja eri tahojen tekemään yhteistyöhön tuen dokumentoinnissa, interventioiden kehittelyssä ja toteuttamisessa. Tutkimus toteutettiin Jyväskylän yliopistossa lukuvuonna 2016-2017 ja sen aineisto on osa Noora Heiskasen keräämää tutkimusaineistoa. Heiskasen aineistosta tähän tutkimukseen otettiin yhden lapsen dokumentit. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysimenetelmällä. Tutkimuksessa tarkasteltiin, mitkä tahot ovat mukana tuen tarpeiden dokumentoinnissa, millaisia vastuita eri tahoille muodostuu ja minkälaista yhteistyötä tahojen välillä näkyy. Mukana olevia tahoja olivat päiväkodin henkilökunta, vanhemmat, erityisavustaja, eri terapeutit, koulun henkilökunta, terveydenhuollon henkilöstöä sekä erilaiset apuvälineiden tuottajat. Dokumentointiin liittyviä vastuualueita olivat tuen suunnittelu, toteuttaminen sekä tuen toteutumisen ja lapsen kehityksen seuranta. Erilaisia yhteistyön muotoja olivat yhdessä keskusteleminen, yhdessä tekeminen, ohjeistusten antaminen ja noudattaminen sekä välillisesti tapahtuva yhteistyö, jolla tarkoitetaan esimerkiksi lääkärikäyntejä tai puhelimen kautta tapahtuvaa neuvontaa ja yhteistyötä. Yhteistyö eri tahojen välillä näytti toimivan hyvin ja jokaisella taholla oli oma roolinsa tuen toteuttamisessa, suunnittelussa ja arvioinnissa, joista lapsen dokumenttien kirjo syntyi. Merkittävin rooli tuen tarpeiden dokumentoinnissa vaikutti olevan tässä tapauksessa fysioterapeutilla sekä lapsen henkilökohtaisella avustajalla, jotka olivat molemmat mukana monissa lapseen liittyvissä tukitoimissa. ...
Keywords
varhaiskasvatus tuen dokumentointi kolmiportainen tuki monialainen yhteistyö dokumentointi yhteistyö
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112290

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö 

    Kuusiholma, Julia (2016)
    Kuusiholma, Julia. 2016. Konsultoivan erityislastentarhanopettajan monialainen yhteistyö. Erityispedagogiikan pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 50 sivua. Tämän erityispedagogiikan pro ...
  • Monialaista yhteistyötä edistävät tekijät : konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkemyksiä 

    Säilynkangas, Elina (2019)
    Tutkimuksessa tutkittiin varhaiskasvatuksen onnistunutta monialaista yhteistyötä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen monialaista yhteistyötä edistäviä tekijöitä konsultoivien varhaiskasvatuksen ...
  • Vanhemmuuden vastuun jakautuminen ja sen yhteys lasten kaltoinkohteluun COVID-19-poikkeusaikana : yhteisvanhemmuus väkivallalta suojaavana tekijänä 

    Heinonen, Sanni; Rontu, Johanna (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lastenhoitoon liittyvän vastuun jakautumista äitien ja isien välille COVID-19-poikkeusaikana. Lisäksi tutkittiin koetun vastuun jakautumisen yhteyttä lasten kaltoinkohteluun, ja tarkasteltiin ...
  • Luokanopettajan näkemykset pedagogisten asiakirjojen merkityksestä ja oppimisen tuen kirjaamisen haasteista 

    Pelander, Irene (2019)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien näkemyksiä pedagogisten asiakirjojen merkityksestä luokanopettajalle, oppilaalle ja oppilaan huoltajalle. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaisia haasteita luokanopettajat ...
  • Oppimisen arvioinnin kuvaukset perusopetuksen vuosiluokkien 5–9 kolmiportaisen tuen asiakirjoissa 

    Värtö, Oskari (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten oppimisen arviointia kuvataan 5.–9. luokilla opiskelevien oppilaiden kolmiportaisen tuen asiakirjoissa. Tutkimusaineisto koostui vuosina 2015–2019 kerätyistä kolmiportaisen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre