Typisch Mann : Die Repräsentation von Männlichkeit in Cosmopolitan Online
Sukupuolten välisestä tasa-arvosta ja siitä, että sukupuoliin liittyvien stereotyyppien käyttö tulisi lopettaa, on käyty viime vuosina keskustelua kasvavassa määrin. Jotkin mediat kuitenkin jatkavat ennakkoluulojen ja stereotyyppien vahvistamista, vaikka kaikkea ei sanottaisikaan eksplisiittisesti.
Tässä kandidaatintutkielmassa keskitytään siihen, millainen kuva miehistä annetaan Cosmopolitan-lehden saksalaisella Internet-sivulla. Materiaalina käytettiin kahta miehet-palstalla julkaistua artikkelia, joista toisen aiheena oli se, millaisissa tilanteissa miehet valehtelevat ja toisen se, mitä miehet todella tarkoittavat tekstiviesteillään. Tutkimuksessa analysoitiin objektiivisuuden vuoksi myös kyseisen palstan etusivua, jotta voitaisiin todeta, edustavatko artikkelit Cosmopolitanin yleistä linjaa. Tutkimus toteutettiin kriittisen diskurssintutkimuksen avulla.
Cosmopolitan itse kritisoi eräässä artikkelissaan miehiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja stereotypioita ja kehottaa naisia muistamaan, etteivät kaikki miehet ole heidän vihollisiaan. Oma hypoteesini tutkimuksen tuloksista oli kuitenkin, että miehistä annettava representaatio tutkittavassa materiaalissa on vähintään jossain määrin negatiivinen. Analyysissä kävi ilmi, että molemmat artikkelit esittävät miehet ennen kaikkea valehtelijoina ja jossain määrin myös tyhminä. Selvisi myös, että syy miesten valehtelemiseen on Cosmopolitanin mukaan useimmiten halu olla loukkaamatta naista totuudella. Koska myös miehet-palstan etusivulla oli vahvoja viittauksia kyseisiin diskursseihin, voitaneen todeta, että kyseinen tapa esittää miessukupuoli on jokseenkin yleinen saksalaiselle Cosmopolitanille.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Diskursanalyse der Konstruktion der nachhaltigen Unternehmensidentität durch Argumentation im Werbevideo von Zalando
Korhonen, Elvira (2021)Kestävä kehitys on yksi merkittävimmistä ja tärkeimmistä teemoista ilmastonmuutoksen ja ympäristötietoisuuden kasvaessa. Kestävän kehityksen yhteys talouteen ja niiden rinnakkaisvaikutukset koskevat myös yrityksiä ja ... -
„P.S. ich Lidl dich“ : Diskursanalyse der intertextuellen und narrativen Elemente eines Werbespots
Vartiainen, Maria (2020)Nykypäivänä mainokset ovat yhä näkyvämpi osa yhteiskunnassa ja ihmisten arkipäivässä. Mainosten tehtävänä on välittää tietoa, mutta niiden avulla pyritään vaikuttamaan ihmisiin ja heidän käyttäytymiseensä. Mainokset ovatkin ... -
Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse
Kronqvist, Maria (2017)Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. ... -
Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe
Ahonen, Inka-Milla (2017)Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ... -
Das Reisen während der Coronapandemie in Deutschland : Eine kritische Diskursanalyse eines auf der Website der Süddeutschen Zeitung veröffentlichten Artikels
Airaksinen, Noora (2021)Koronavirus COVID-19 on aiheuttanut maailmanlaajuisen pandemian, joka alkoi maaliskuussa 2020. Pandemiasta ja sen aiheuttamista vaikutuksista uutisoidaan ja käydään vilkasta keskustelua jatkuvasti sekä perinteisessä että ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.