Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRolf Wilfinger
dc.contributor.advisorKati Dlaske
dc.contributor.authorVatanen, Elisa
dc.date.accessioned2017-05-10T14:56:11Z
dc.date.available2017-05-10T14:56:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53876
dc.description.abstractSukupuolten välisestä tasa-arvosta ja siitä, että sukupuoliin liittyvien stereotyyppien käyttö tulisi lopettaa, on käyty viime vuosina keskustelua kasvavassa määrin. Jotkin mediat kuitenkin jatkavat ennakkoluulojen ja stereotyyppien vahvistamista, vaikka kaikkea ei sanottaisikaan eksplisiittisesti. Tässä kandidaatintutkielmassa keskitytään siihen, millainen kuva miehistä annetaan Cosmopolitan-lehden saksalaisella Internet-sivulla. Materiaalina käytettiin kahta miehet-palstalla julkaistua artikkelia, joista toisen aiheena oli se, millaisissa tilanteissa miehet valehtelevat ja toisen se, mitä miehet todella tarkoittavat tekstiviesteillään. Tutkimuksessa analysoitiin objektiivisuuden vuoksi myös kyseisen palstan etusivua, jotta voitaisiin todeta, edustavatko artikkelit Cosmopolitanin yleistä linjaa. Tutkimus toteutettiin kriittisen diskurssintutkimuksen avulla. Cosmopolitan itse kritisoi eräässä artikkelissaan miehiin kohdistuvia ennakkoluuloja ja stereotypioita ja kehottaa naisia muistamaan, etteivät kaikki miehet ole heidän vihollisiaan. Oma hypoteesini tutkimuksen tuloksista oli kuitenkin, että miehistä annettava representaatio tutkittavassa materiaalissa on vähintään jossain määrin negatiivinen. Analyysissä kävi ilmi, että molemmat artikkelit esittävät miehet ennen kaikkea valehtelijoina ja jossain määrin myös tyhminä. Selvisi myös, että syy miesten valehtelemiseen on Cosmopolitanin mukaan useimmiten halu olla loukkaamatta naista totuudella. Koska myös miehet-palstan etusivulla oli vahvoja viittauksia kyseisiin diskursseihin, voitaneen todeta, että kyseinen tapa esittää miessukupuoli on jokseenkin yleinen saksalaiselle Cosmopolitanille.fi
dc.format.extent24
dc.language.isoger
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherDiskurssintutkimus
dc.subject.otherCosmopolitan
dc.subject.otherRepresentaatio
dc.subject.otherDiskursanalyse
dc.subject.othersaksan kieli
dc.titleTypisch Mann : Die Repräsentation von Männlichkeit in Cosmopolitan Online
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705102277
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineGerman language and cultureen
dc.contributor.oppiaineSaksan kieli ja kulttuurifi
dc.date.updated2017-05-10T14:56:11Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot