University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Die Sprache und das Sprachenlernen in den finnischen und deutschen Rahmenlehrplänen für die schulische Anfangsphase migrierter Schüler : eine kritische Diskursanalyse

Thumbnail
View/Open
570.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kronqvist, Maria
Date
2017
Discipline
Saksan kieli ja kulttuuriGerman Language and Culture

 
Ihmiset liikkuvat maasta toiseen enemmän kuin koskaan. Heidän joukossaan on lukuisia lapsia ja nuoria, jotka ovat perusopetusiässä. YK:n lasten oikeuksien julistuksen mukaisesti on jokaisen lapsen saatava opetusta. Maahan muuttaneiden lasten ja nuorten alkuvaiheen opetus järjestetään useimmiten omassa ryhmässä, valmistavassa opetuksessa, missä pyritään noin vuoden aikana takaamaan riittävät kielelliset valmiudet tavallisen, ikätasoa vastaavan opetuksen seuraamiseksi. Käytäntö on saman suuntainen niin Suomessa kuin Saksassa. Opetusta, kuten kaikkea opetusta, ohjaavat opetussuunnitelman perusteet. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia representaatioita kielestä ja kielen oppimisesta esiintyy opetussuunnitelmien perusteissa, jotka koskevat erityisesti maahanmuuttajataustaisia peruskouluikäisiä oppilaita. Tutkimusaineistoksi valittiin kaksi suomalaista ja kolme saksalaista opetussuunnitelmatekstiä tai niiden osaa. Opetussuunnitelmat rajattiin mahdollisuuksien mukaan koskemaan erityisesti kielenoppimisen alkuvaihetta: perusopetukseen valmistavaa opetusta ja suomi tai saksa toisena kielenä -opetusta. Ajatuksena oli selvittää, miten kieli ja kielenoppiminen näyttäytyvät suomalaisessa ja saksalaisessa opetussuunnitemassa ja onko opetussuunnitelmissa havaittavissa eroa maiden välillä. Tutkimusmenetelmäksi valittiin kriittinen diskurssianalyysi, sillä opetussuunnitelmat ovat ennen kaikkea valtaa käyttäviä, opetusta voimakkaimmin ohjaavia asiakirjoja. Kriittisen diskurssianalyysin kautta mahdollistui opetussuunnitelmien valtarakenteiden ja yhteiskunnallisten pyrkimyksien tarkastelu ja tulkitseminen. Tutkimusmateriaalia lähestyttiin ensin analysoimalla siinä toistuvia teemoja tutkimuskysymysten pohjalta. Esiin nousseiden teemojen ja niiden avulla analysoidun materiaalin pohjalta muodostettiin kuusi kieltä ja kielenoppimista koskevaa diskurssia: kieli välittäjänä, kieli rakentajana, kieli arvioinnin kohteena, tietoinen oppiminen, yhdessä oppiminen ja taitojen oppiminen. Niiden kautta muodostui käsitys siitä, että kielellä nähdään olevan merkitystä kahdella tasolla. Kieli on toisaalta hyvin yksilöllinen ja yksilön identiteettiin vaikuttava tekijä, toisaalta yhteiskunnallisen osallisuuden ja osallistumisen välittäjä. Kielenoppimisen katsotaan olevan toisaalta yksilöllinen, yksilön tietoista ponnistelua korostava prosessi, toisaalta hyvin yhteisöllistä ja vuorovaikutukseen sidottua. Tämä on ristiriitaista opettajan näkökulmasta: tulisiko panostaa yksilön identiteetin tukemiseen vai yhteiskunnallisen osallisuuden taitoihin. Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että kielen ja kielenoppimisen nähdään olevan pääsylippu koulutukseen ja yhteiskuntaan; kielen kautta ja kielen avulla menestytään elämässä. ...
Keywords
diskurssintutkimus valmistava opetus opetussuunnitelmat kriittinen diskurssianalyysi representaatio Kriittinen diskurssianalyysi perusopetus maahanmuuttajat kielet opetus kielen oppiminen Suomi Saksa
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201712204827

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Repräsentationen der Rolle Deutschlands in dem Zweiten Weltkrieg : eine vergleichende Diskursanalyse zwischen einem finnischen und einem deutschen Geschichtslehrbuch für die gymnasiale Oberstufe 

    Ahonen, Inka-Milla (2017)
    Toinen maailmansota on yksi historiamme merkittävimmistä tapahtumista, ja sen selittäminen, opettaminen ja ymmärtäminen ovat yhä edelleen tärkeitä. Saksan nähdään aloittaneen sodan, ja Hitleriä, hänen johtamiaan ...
  • „Keine Übung ist unbedingt schlecht, sie passt einfach nicht zu einem bestimmten Schüler“ : die Wortschatzarbeit im finnischen Deutsch- und Schwedischunterricht aus der Sicht der Lehrer 

    Sariola, Miira (2019)
    Voimme varmasti kaikki olla samaa mieltä siitä, että sanat ovat tärkeä osa kieltä. Niiden avulla kommunikoimme, joten sanat ja sanasto ovat tärkeä osa myös kieltenopetusta. Kielten oppikirjoissa on sanastoja, oppilaat ...
  • Es geht nicht um das Medium, es geht um die Inhalte : eine kritische Diskursanalyse der Debatte über den digitalen Wandel der deutschen Presse in DER SPIEGEL ONLINE 

    Kärkimaa, Venla (2022)
    Saksalainen mediakenttä on muutoksen keskellä. Digitaalinen siirtymä, joka tällä hetkellä ravisuttaa useiden pitkälle kehittyneiden länsimaiden lehdistöä, on käynnissä nyt myös saksalaisessa lehdistössä. Hyvinkin perinteinen ...
  • "Toll, weil ich Deutsch lernen durfte" : Erfahrungen der Schüler der 1. und 2. Klasse der finnischen Grundschule mit der deutschsprachigen Sprachdusche 

    Pynnönen, Johanna (2012)
    Tämän tutkimuksen aiheena ovat 1. ja 2. luokkalaisten suomalaisten oppilaiden kokemukset saksan kielen kielisuihkutuksesta. Kielisuihkutus on vieraskielisen opetuksen muoto, jonka aikana oppilaat tutustuvat yhteen tai ...
  • „Volkswagen ist mehr als Krise“ : eine kritische Diskursanalyse zum Nachhaltigkeitsmagazin Shift der Volkswagen AG 

    Kaukosuo, Emma (2020)
    18. syyskuuta 2015 saksalaisen autonvalmistaja Volkswagenin maine koki kolauksen, kun päästöhuijausskandaali paljastui Yhdysvalloissa. Yhtiö oli asentanut osaan dieselautomalleistaan tietokoneohjelman, joka aktivoitui ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre