Die Einwirkung von Liedern auf das Wortschatzlernen beim DaF-Unterricht im Vergleich zur traditionellen Textarbeit
Erilaisten oppijoiden tukeminen ja opetuksen yksilöllistäminen ovat suomalaisessa perusopetuksessa jatkuvasti kasvavassa asemassa, ja opettajia rohkaistaan etsimään ja käyttämään uusia ja erilaisia opetusmenetelmiä perinteisten menetelmien rinnalle. Tässä kandidaatintutkielmassa tutustutaan musiikin tarjoamiin mahdollisuuksiin oppimisen välineenä, painopisteenä sanaston oppiminen alakoulun saksanopetuksessa.
Tutkielman teoriaosuudessa käsitellään saksanopetusta suomessa ja lapsia kieltenoppijoina, ja perehdytään musiikin tähänastiseen käyttöön kieltenopetuksessa. Lisäksi esitellään aistihavaintoihin perustuvat oppimistyylit sekä sanaston merkitys kieltenoppimisessa ja tapoja sen välittämiseen.
Tutkielman analyysiosassa esitellään sanastonoppimisen tarkkailua varten käytetty sanantunnistustehtävä, sekä pohditaan sen tuloksia. Tuloksissa vertaillaan keskenään musiikin ja kirjatehtävien vaikutusta sanaston oppimiseen. Tutkimuksen perusteella voidaan havaita, että musiikki ja erityisesti laululeikit tukevat sanaston oppimista ja ovat perinteisiin sanastonopetusmenetelmiin verraten varsin tehokas sanaston välittämisen keino, mahdollisesti jopa kirjatehtäviä tehokkaampi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
Poikolainen, Verna (2024)Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. ... -
Musik im Fremdsprachenunterricht : ein Unterrichtspaket für den finnischen DaF-Unterricht in der gymnasialen Oberstufe
Hintsala, Jenna (2019)Tässä kandidaatintutkielmassa luodaan lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen ja kulttuurin opetusmateriaalipaketti, joka perustuu saksankielisen musiikin kuuntelemiselle ja sen lyriikoiden analysoimiselle ja niistä ... -
Lernen ohne Lehrbuch im DaF-Unterricht : Initiierung eines Pilotprojekts in zwei mittelfinnischen Grundschulen
Bärlund, Pia (German as a Foreign Language, 2012)Das Lernen des Deutschen in der Schule hat nicht nur in ganz Finnland, sondern auch in der Stadt Jyväskylä drastisch abgenommen. Um dieser Tendenz entgegenzuwirken, wurde Anfang 2010 in Jyväskylä ein nationales ... -
Die Brüder Grimm und ihre Märchen : ein handlungsorientiertes Materialpaket für den finnischen DaF-Unterricht auf B2-Niveau
Niskanen, Meri (2021)Grimmin veljesten sadut ovat maailmanlaajuisesti tunnettuja ja tärkeä osa saksalaista kulttuuria. Tämä kandidaatintutkielma on toiminnallinen materiaalipaketti saksan kielen opetukseen B2-kielenä yläkoulussa. Materiaalipaketti ... -
Handlungsorientierte Grammatik : Ein Materialpaket zur Wortstellung für den finnischen DAF-Unterricht auf B1-Sprachniveau
Lehti, Senni (2023)Toiminnallisuus on tällä hetkellä pedagogiikassa pinnalla oleva käsite. Tässä kandidaatintutkielmassa kehitellään lukio-opetukseen soveltuva saksan kielen opetusmateriaalipaketti, joka yhdistää kieliopin kertauksen ja ...