Kultur im DaF-Unterricht : Ein Vergleich zwischen einem finnischen und einem französischen Lehrbuch
Tekijät
Päivämäärä
2024Kieli on sidoksissa kulttuuriin, joten kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan kulttuuriteemoja suomalaisessa ja ranskalaisessa saksan kielen oppikirjassa. Suomalainen oppikirja on B2-kielten opetuksessa käytettävä Magazin.de 3, ja ranskalainen oppikirja on lukion ensimmäisenä vuonna käytettävä Team Deutsch Lycée Neu! 2de. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kulttuuriteemoja kirjoissa tulee esiin, sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä kirjojen välillä on.
Tutkimuksen teoriaosuudessa esitellään saksan opetuksen asemaa ja opetussuunnitelmien tavoitteita Suomessa sekä Ranskassa. Lisäksi perehdytään oppikirjojen sekä kulttuurin merkitykseen vieraan kielen opetuksessa ja esitellään
erilaisia oppimisteoreettisia kulttuurin määrittelyjä. Tutkimuksessa hyödynnetään laadullista sisällönanalyysia ja sen tukena käytettiin Stockholmer Kriterienkatalog -nimistä kysymysluetteloa, joka on tarkoitettu avuksi oppikirjojen analysointiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että kirjoissa on paljon samankaltaisuuksia, mutta myös eroja. Arkipäiväisistä kulttuuriteemoista molemmissa kirjoissa korostui vapaa-ajan, koulun ja kaupunkielämän esittely, kun taas elämää maalla sekä työelämää esiteltiin vähemmän. Molemmissa kirjoissa Saksaa esiteltiin kaikista saksankielisistä maista eniten. Eroja kirjojen välillä oli muiden kulttuuristen teemojen esittelyssä, sillä Magazin.de 3 -kirjassa korostui juhlien, tapojen sekä tottumusten esittely, kun taas Team Deutsch Lycée Neu! 2de -kirjassa tuotiin taidetta, musiikkia, teatteria, elokuvaa sekä kulttuurienvälisyyttä enemmän esille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitale Lernspiele im finnischen DaF-Unterricht : Stellenwert der Bingel-Spielwelt aus der Sicht des Schülers
Järvinen, Eveliina (2020)Digitalisaation myötä digitaalisia oppimispelejä on kehitetty niin koulussa kuin vapaa-ajallakin tapahtuvan oppimisen tueksi. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, miten alakoulun saksan kielen oppijat ... -
Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen
Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ... -
Standardvarietäten in finnischen DaF- und EFL-Lehrwerken : Ein Vergleich zwischen Deutsch-Lehrwerken und Englisch-Lehrwerken
Lehtonen, Piia (2010)Englanti ja saksa ovat kieliä, jotka ovat virallisia kieliä useammassa maassa eli niillä on useampi standardivarieteetti. Tällöin puhutaan kielen plurisentrisyydestä. Standardivarieteettien tunteminen on oleellinen osa ... -
Handlungsorientiertes Lernen im finnischen DaF-Unterricht : Sprachlernspiele in den Lehrbüchern Los geht’s! und Licht an!
Laitila, Reetta (2020)Toiminnallinen oppiminen on osa uutta peruskoulun opetussuunnitelmaa (POPS 2014). Oppimispelit ovat osa toiminnallista oppimista. Oppikirjojen uudistuttua, oppikirjojen tehtävistä löytyy paljon oppimispelejä. Työssäni ... -
Lernerfahrungen und Lernziele mit der Verwendung eines Buchprojekts : eine Falluntersuchung über das Buchprojekt Die Welle im DaF-Unterricht in einer finnischen gymnasialen Oberstufe
Huupponen, Eeva (2021)Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen eräässä suomalaisessa lukiossa saksan opetuksessa tehtyä Die Welle-kirjaprojektia opettajan asettamien oppimistavoitteiden ja oppilaiden omien oppimiskokemusten pohjalta. Koska ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.