Show simple item record

dc.contributor.advisorAlanen, Riikka
dc.contributor.authorPasanen, Jonna
dc.date.accessioned2017-05-08T17:19:17Z
dc.date.available2017-06-06T21:45:09Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1700599
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53831
dc.description.abstractTutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin kielen opetukseen suuntautumiseen ja miten koulutuksen järjestäjät ja opiskelijat arvioivat koulutuksen antamia valmiuksia. Tutkimukseni aineisto oli osa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen ruotsin opettajankoulutusta koskevan arviointihankkeen aineistoa, josta käytän luokanopettajakoulutusten järjestäjien (N=6) ja luokanopettajaopiskelijoiden (N=200) kyselyiden vastauksia sekä koulutuksen järjestäjien vastauksia täydentäneitä haastatteluita. Kyselyiden suljetut kysymykset analysoin määrällisesti ja avoimet kysymykset analysoin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Luokanopettajakoulutusten tarjoamat mahdollisuudet ruotsin opetukseen suuntautumiseen ovat vaihtelevia; kielen opettamiseen liittyviä kursseja, mahdollisuutta ruotsin opettamiseen opetusharjoitteluissa tai mahdollisuutta suorittaa kaksoiskelpoisuus tarjotaan eri tavoin. Koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden arvioiden mukaan monialaiset opinnot eivät valmista ruotsin opettamiseen alakoulussa kovin hyvin, sillä monialaisista opinnoista puuttuu ruotsin kielen kurssi. Opiskelijoiden kehittämisehdotuksissa toivottiin ruotsin opintojen lisäämistä koulutukseen, esimerkiksi monialaisiin opintoihin. Tämänhetkinen luokanopettajakoulutus valmistaa ruotsin opettamiseen melko heikosti, ja koulutuksen antamat valmiudet riippuvat paljon yliopistosta sekä opiskelijan valinnoista ja kyvystä soveltaa opittua ruotsin opettamisen kontekstiin. Koulutusta kehittämällä opiskelijoiden valmiuksia ja motivaatiota ruotsin opettamiseen voisi parantaa, mikä vaikuttaisi opetuksen laatuun.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (149 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherluokanopettajakoulutus
dc.subject.othervalmiudet
dc.subject.otherruotsin kieli
dc.subject.otheropettaminen
dc.titleLuokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201705082241
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2017-05-08T17:19:18Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysovalmiudet
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoammattitaito


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record