ICT in education : EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universities
Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on tärkeä osa ihmisten jokapäiväistä elämää ja toimintoja. TVT:n yleistyminen yhteiskunnan jokaisella osa-alueella alleviivaa myös uusien digitaalisten kompetenssien tärkeyttä kaikissa ikäluokissa. Aikaisemmassa tutkimuksessa on keskitytty mm. opettajien ja oppilaiden taitoihin ja tapoihin hyödyntää TVT:aa opetuksessa ja oppimisessa, mutta vastaavia kysymyksiä opettajaopiskelijoiden näkökulmasta on esitetty häviävän vähän. On tärkeää huomioida, että kuten kriittisen ajattelun taidot, myös TVT:n laaja-alainen osaaminen on pitkän aikajakson kuluessa kehittyvä taito. Jotta tulevan opettajasukupolven TVT-taitoja voitaisiin tutkia ja selvittää oleellisia taustakysymyksiä tulevien opettajien asenteista ja näkemyksistä TVT:n opetuskäytöstä, on perusteltua kohdistaa tutkimusta myös opettajaopiskelijoihin ja opettajakoulutukseen.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten englannin kielen opettajaopiskelijoiden näkemyksiä sekä TVT:n opetuskäytön hyödyistä ja haitoista että TVT- koulutuksen tarpeesta ja mahdollisista sisällöistä opettajakoulutuksessa. Taustakirjallisuuteen ja suomalaisessa koulutusjärjestelmässä vallitsevaan sosiaalis-konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen pohjautuen luotiin Internet-pohjainen kyselylomake, jolla kerättiin määrällistä ja laadullista aineistoa suljetuilla monivalintakysymyksillä ja avoimilla kysymyksillä. Määrällinen aineisto analysoitiin tilastollisin menetelmin käyttäen Fisherin tarkkaa chi-square testiä, ja laadullinen aineisto taustakirjallisuuteen ja luokitteluun tukeutuvalla, tulkitsevalla sisältöanalyysillä. Tulosten mukaan opettajaopiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti TVT:n vaikutuksiin oppimiseen ja opettamiseen. Oppilaiden olemassa olevien TVT-taitojen suhteen oltiin kuitenkin varsin kriittisiä, mikä korostaa opettajaopiskelijoiden yleistä näkemystä siitä että oppilaille pitäisi opettaa TVT-taitoja koulussa, erityisesti jotta se mahdollistaisi TVT:n käytön englannin kielen opiskelussa. Tärkeimpinä teknisinä ja pedagogisina hyötyinä pidettiin resurssien, kuten oppimateriaalin, saatavuutta; hyötyjä kognitiivisten taitojen kehittymiselle; sekä TVT:n mahdollistamia motivaatiota parantavia opetustapoja. Teknisinä ja pedagogisina haasteina mainittiin niin ikään kognitiivisia tekijöitä, kuten keskittymisen herpaantuminen ja puutteelliset TVT-taidot; myös teknologian saatavuudessa ja käytössä vaikutti olevan selkeitä teknisiä ongelmakohtia. Opettajaopiskelijoiden näkemysten mukaan TVT-koulutus opettajakoulutuksessa ei ole riittävää siitä huolimatta, että opiskelijat arvioivat omat TVT-taitonsa varsin hyviksi. Suurin osa vastaajista ilmaisi haluavansa sekä teknistä että pedagogista (lisä)koulutusta TVT:n opetuskäytössä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että TVT:n opetuskäytön koulutusta erityisesti pedagogiikan kannalta olisi hyödyllistä lisätä osaksi opettajaopintoja, jotta tulevat opettajat saisivat itsevarmuutta ja toiminnallisia taitoja TVT:n käyttöön opetuksessa.
...
Alternative title
EFL teacher trainees' views of the affordances of ICT use in education and the need for ICT training in teacher education programmes in Finnish universitiesKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
University Exchange Students’ Practices of Learning Finnish : A Language Ecological Approach to Affordances in Linguistic Landscapes
Szabó, Tamás Péter; Dufva, Hannele (Springer International Publishing, 2020)In linguistic landscape (LL) studies, various projects have demonstrated how language learners benefit from tasks that involve the documentation and interpretation of the LL. In this chapter, we investigate how Finnish as ... -
Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently
Hirvonen, Kaisa (2017)Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ... -
Finnish teacher trainees’ thoughts and perceptions of teaching and learning EFL pronunciation
Ruotsalainen, Janne (2022)Ääntämisen opettaminen on tehtävä, jonka useimmat englantia vieraana kielenä opettavat opettajat kohtaavat jossakin vaiheessa uraansa. Vaikka ääntäminen nähdään tärkeänä asiana kielenoppimisessa, monet opettajat voivat ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ...