Luokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana
Abstract
Tutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin kielen opetukseen suuntautumiseen ja miten koulutuksen järjestäjät ja opiskelijat arvioivat koulutuksen antamia valmiuksia.
Tutkimukseni aineisto oli osa Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen ruotsin opettajankoulutusta koskevan arviointihankkeen aineistoa, josta käytän luokanopettajakoulutusten järjestäjien (N=6) ja luokanopettajaopiskelijoiden (N=200) kyselyiden vastauksia sekä koulutuksen järjestäjien vastauksia täydentäneitä haastatteluita. Kyselyiden suljetut kysymykset analysoin määrällisesti ja avoimet kysymykset analysoin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Luokanopettajakoulutusten tarjoamat mahdollisuudet ruotsin opetukseen suuntautumiseen ovat vaihtelevia; kielen opettamiseen liittyviä kursseja, mahdollisuutta ruotsin opettamiseen opetusharjoitteluissa tai mahdollisuutta suorittaa kaksoiskelpoisuus tarjotaan eri tavoin. Koulutuksen järjestäjien ja opiskelijoiden arvioiden mukaan monialaiset opinnot eivät valmista ruotsin opettamiseen alakoulussa kovin hyvin, sillä monialaisista opinnoista puuttuu ruotsin kielen kurssi. Opiskelijoiden kehittämisehdotuksissa toivottiin ruotsin opintojen lisäämistä koulutukseen, esimerkiksi monialaisiin opintoihin.
Tämänhetkinen luokanopettajakoulutus valmistaa ruotsin opettamiseen melko heikosti, ja koulutuksen antamat valmiudet riippuvat paljon yliopistosta sekä opiskelijan valinnoista ja kyvystä soveltaa opittua ruotsin opettamisen kontekstiin. Koulutusta kehittämällä opiskelijoiden valmiuksia ja motivaatiota ruotsin opettamiseen voisi parantaa, mikä vaikuttaisi opetuksen laatuun.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2017
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705082241Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish