Yhteistoiminnallinen oppimateriaali alakoulun valmistavaan opetukseen
Tekijät
Päivämäärä
2015Tukiainen, Mirka. 2015. Kasvatustieteen ja suomen kielen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos ja kielten laitos.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tuottaa teoriapohjaisesti perusopetuksen valmistavaan opetukseen oppimateriaali, jonka teoreettisena lähtökohtana ovat yhteistoiminnallinen oppiminen, kommunikatiivinen kielitaitomalli ja Cummingsin pedagoginen viitekehys. Oppimateriaali on tarkoitettu valmistavan opetuksen opettajille, ja se tarjoaa yhteistoiminnallisia harjoituksia sekä esittelee niiden teoreettisia lähtökohtia.
Tutkielman oppimateriaali koostuu 20 harjoituksesta, niihin liittyvistä lisämateriaaleista ja arvioinnin apuvälineistä. Harjoituksista on analysoitu, miten hyvin yhteistoiminnallisen oppimisen keskeiset elementit niissä toteutuvat ja keskitytäänkö harjoituksissa kielen merkitykseen, rakenteeseen vai käyttöön. Harjoituksista on myös analysoitu, miten oppimistilanne tukee oppimista ja miten kognitiivisesti haastavia harjoitukset ovat kielenoppijalle, jonka taitotaso on heikompi kuin A2.
Oppimateriaalin harjoituksissa yhteistoiminnallisen oppimisen keskeiset elementit toteutuvat monipuolisesti ja melko kattavasti. Harjoituksissa painottuu suullinen kommunikaatio ja niissä keskitytään pääasiassa kielen merkitykseen ja käyttöön. Kielen rakenteeseen kiinnitetään erityistä huomiota neljässä harjoituksessa. Tehtävät ovat pääasiassa kognitiivisesti haastavia, mutta niiden konteksti tukee oppimista.
Oppimateriaalia ei ole käytännössä testattu, joten jatkokehittämishankkeena oppimateriaalin toimivuutta tulisi testata eri oppilasryhmillä ja eri opettajien toimesta. Tutkielma kasvattaa omalta osaltaan suomi toisena kielenä -oppimateriaalien kenttää ja luo pohjaa yhteistoiminnallisten materiaalien kehittelylle kielen alkeisopetukseen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Visuaaliset resurssit suomi toisena kielenä -oppitunneilla : multimodaalinen näkökulma
Kotimäki, Auli (2013)Oppimateriaaleilla ja muilla luokassa käytetyillä resursseilla on suuri vaikutus siihen, millaiseksi oppimisympäristö muotoutuu ja millaista toimintaa se mahdollistaa. Useat kansainväliset tutkimukset ovat osoittaneet, ... -
Suomen kieltä oppimassa WordDiven avulla : kielenoppimisohjelmiston käyttäjien käsityksiä ja kokemuksia opiskelustaan
Mäkelä, Maiju (2015)Tutkielmassa tarkastellaan 20:n S2-oppijan kokemuksia ja käsityksiä suomen kielen oppimisesta ja WordDive-kielenoppimisohjelmiston käyttämisestä. WordDive on samannimisen yrityksen julkaisema multimodaalinen oppimateriaali. ... -
Edistyneen suomenoppijan digitaaliset oppimateriaalit – nykytilanne ja uusia suuntia
Kotilainen, Lari; Sundvall, Elżbieta; Komppa, Johanna; Niinivaara, Janne; Udd, Taija; (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2022)Kielenoppijoiden elämänpiiri muuttuu teknistymisen myötä. Omaa mobiililaitettaan mukanaan kuljettava oppija voisi ideaalitilanteessa käyttää tekniikkaa monipuolisesti niin ympäristönsä kielenkäyttötilanteiden etukäteisha ... -
Luokanopettajakoulutus alakoulun ruotsin opetukseen valmistajana
Pasanen, Jonna (2017)Tutkimukseni tavoitteena oli arvioida, miten luokanopettajakoulutus valmistaa luokanopettajaopiskelijoita ruotsin opettamiseen alakoulussa. Tarkastelin, millaisia mahdollisuuksia luokanopettajakoulutus tarjoaa ruotsin ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.