University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Äänessä sielu soi : terveen äänenkäytön opetus alakoulun musiikinopetuksessa

Thumbnail
View/Open
11. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pyykkönen, Meritta
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassani tarkastelen terveen äänenkäytön tilaa alakoulun musiikinopetuksessa. Vaikka laulaminen on edelleen vahva osa suomalaista musiikkikasvatusperinnettä, on terveen äänenkäytön opetus hiljalleen jäänyt opetussuunnitelmissa ja käytännön opetuksessa vähemmälle huomiolle. Siinä, missä aikaisemmin opettajat saivat koulutusta lasten äänenkäytön opetukseen, on terveen äänenkäytön opetus uudessa opetussuunnitelmassa vain muutaman lauseen kehotus. Vaikka lasten ja aikuisten ääniongelmat ovat yleistyneet, on äänenkäytön opetusta vähennetty myös opettajankoulutuksesta. Selvitin maisterintutkielmassani äänenkäytön opetuksen yleisyyttä, opetusmuotoja ja opettamiseen liittyviä haasteita sekä opettajien työ- ja harrastustaustan merkitystä opetuskokemuksille. Tutkielmani on monimenetelmälliseen lähestymistapaan pohjautuva tutkimus. Tutkimusaineiston kokosin kyselyllä (N=39), jossa vastaajina oli alakoulussa opettavia musiikin- ja luokanopettajia. Aineisto on kerätty internetissä tehdyn kyselyn avulla joulukuussa 2019. Kyselylomake sisälsi kysymyksiä liittyen opettajien saamaan äänenkäytön koulutukseen opettajankoulutuksessa, musiikkiharrastuksiin sekä kokemuksiin äänenkäytön opetuksesta alakoulun musiikintunneilla. Kyselyn aineistonkeruussa on käytetty laadullisen ja määrällisen tutkimuksen menetelmiä. Aineistoa on analysoitu monimenetelmällisin keinoin käsittelemällä opettajien vastauksia ristiintaulukoinnin, kuvioiden ja kirjallisten vastausten teemoittelun avulla. Tulokset osoittivat, että musiikinopettajat opettavat vaihtelevasti äänenkäyttöä tunneillaan. Osa kyselyyn vastaajista koki äänenkäytön opetuksen tärkeänä osana varsinkin ennen laulamista. Äänenkäytön opetuksessa pidettiin huolta erityisesti lauluasennosta ja rentoudesta laulamisen aikana. Äänenkäytön opetuksen haasteena nähtiin omat heikot tekniset taidot, ajan puute ja soittotaidottomuus. Suurin osa opettajista koki myös, että ei ole saanut koulutuksessaan tarpeeksi opetusta äänenkäytön opettamiselle. Opettajien laulunharrastaminen laulutuntien tai kuoron saralla työn ulkopuolella lisäsi äänenkäytön opetuksen arvostusta ja määrää. Pääosin äänenkäytön opettamista pidettiin tärkeänä asiana ja sen toteuttamiselle toivottiin lisää työkaluja opettajankoulutukseen sekä mahdollisesti myös lisäkoulutusten avulla. ...
Keywords
luokanopettajakoulutus ääniergonomia lasten laulaminen äänenkäyttö opetus laulaminen äänenmuodostus musiikkikasvatus puhetekniikka opettajat opettajankoulutus musiikinopettajat ääniharjoitukset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283555

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Äänenkäytön ja äänenhuollon ohjeistusta opettajille ja oppilaille 

    Viitanen, Liisa (2004)
  • Kestääkö ääni? : laulunopetuksen vaikutus opettajaksi valmistuvien äänen laatuun ja ilmaisuun 

    Valtasaari, Hannele (University of Jyväskylä, 2017)
    The aim of this study was to investigate how regular singing lessons and deliberate practice impact future teachers’ voice quality and their expression in speech and singing. Previous research about teachers’ speaking ...
  • Complete Vocal Technique laulunopetuksen välineenä lukion musiikinopetuksessa 

    Lind, Henna (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten Complete Vocal Technique (CVT) nimistä tanskalaista laulutekniikkaa voidaan hyödyntää lukion musiikinopetuksen laulunopetuksessa. Kyseistä laulutekniikkaa käytetään niin ...
  • Oppilaan musiikillisen minäpystyvyyden tukeminen ja palautteenanto laulamisesta alakoulun musiikinopetuksessa 

    Pöntinen, Iina (2022)
    Tutkin Pro gradu-tutkielmassani musiikillista minäpystyvyyttä tukevia arviointimenetelmiä ja pedagogisia keinoja. Tutkimukseni keskiössä on erityisesti minäpystyvyyttä tukeva palautteen antaminen laulamisesta. Lisäksi ...
  • Äänenmuodostus lapsi- ja nuorisokuoroissa 

    Lehtomäki, Salla (2023)
    Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitan mitä on kuoroäänenmuodostus, mitä se pitää sisällään sekä miksi se on merkityksellistä. Keskityn laulamiseen ja laulunopetukseen ryhmän, kehon, äänentuottamisen sekä yhteissoinnin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre