Show simple item record

dc.contributor.advisorHahn, Judit
dc.contributor.authorTervonen, Mirka
dc.date.accessioned2017-04-29T19:13:57Z
dc.date.available2017-04-29T19:13:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/53724
dc.description.abstractLuokkahuoneen ulkopuolella tapahtuvasta informaalista oppimisesta on tullut yhä suositumpaa ja yleisempää myös kielten opiskelussa. Uuden kielen ja kulttuurin oppimisessa erilaiset vapaa-ajan aktiviteetit tarjoavat monipuoliset puitteet oppimiselle. Tv, elokuvat, musiikki, kirjat, pelit ja Internet tarjoavat valtavat resurssit, joita hyödyntääkseen opiskelijan täytyy olla oma-aloitteinen ja motivoitunut. Lisäksi väestön vanhetessa ikääntyneitä kielenopiskelijoita on yhä enemmän. Tämä tutkimus käsittelee näiden vapaa-ajalla tapahtuvien englanninkielisten oppimisaktiviteettien ja motivaation välistä suhdetta englannin aikuisopiskelijoilla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, olivatko ne opiskelijat, jotka osallistuivat informaaleihin oppimisaktiviteetteihin vapaa-ajallaan myös motivoituneempia opiskelemaan englantia. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli tutkia kokivatko opiskelijat että nämä aktiviteetit auttoivat heitä englannin oppimisessa. Tutkimus toteutettiin kyselytutkimuksena itäsuomalaisessa kansalaisopistossa ja vastaajina oli 25 englannin aikuisopiskelijaa. Osallistujat vastasivat motivaatiota, informaalien oppimisaktiviteettien määrää ja laatua sekä näiden välisiä yhteyksiä koskeviin avoimiin ja suljettuihin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin määrällisin ja laadullisin menetelmin. Tilastollisten tulosten mukaan motivaatio ja informaalit oppimisaktiviteetit korreloivat keskenään, vaikkakaan tutkimustuloksia ei voida yleistää ja luotettavuutta haittasi pieni otoskoko. Myös laadullinen analyysi vahvisti hypoteesin siitä, että informaalit oppimisaktiviteetit motivoivat ja auttavat opiskelijoita omaksumaan englantia. Tulokset antavat suuntaa siitä, miten vapaa-ajalla tapahtuvaa kielenoppimista voitaisiin hyödyntää opiskelijoiden motivoinnissa ja kuinka omaa kielellistä osaamista voi syventää hyödyntämällä informaaleja aktiviteetteja.fi
dc.format.extent19
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otheradult education
dc.subject.otherextramural learning
dc.subject.otherinformal learning
dc.titleExtramural activities and motivation in adult English learners
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201704292126
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2017-04-29T19:13:58Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright