Alpen, Krapfen und Grüezi : Plurizentrizität in zwei finnischen DaF-Lehrbüchern
Authors
Date
2017Plurisentrisellä kielellä on vähintään kaksi maantieteellistä keskusta, joissa kielellä on virallinen asema. Saksan kielen osalta tämä tarkoittaa, että sitä käytetään Saksan lisäksi mm. Itävallassa ja Sveitsissä. Lukuisten murteiden lisäksi näillä kolmella keskuksella on omat standardisoidut ja virallisesti käytettävät kielivarieteettinsa.
Perinteisesti DaF-opetuksessa on keskitytty välittämään oppilaille Saksan kielivarieteettia, nk. ’Hochdeutschia’. Tämän oppikirja-analyysin tarkoituksena oli selvittää, miten ensimmäisten B2- ja B3-saksan kurssien kirjoissa on otettu huomioon saksan kielen plurisentrisyys. Tutkimusmateriaalina käytettiin 2014 ja 2015 ilmestyneiden opetussuunnitelmien mukaisia Magazin.de ja Plan D kirjasarjoja.
Analyysissä keskityttiin havainnoimaan, miten Itävalta ja Sveitsi sekä niiden kielivarieteetit huomioidaan ja esitetään oppikirjoissa. Kielivarieteettien ilmentymistä tutkittiin etsimällä alueellisia piirteitä sanaston ja ääntämisen osalta oppikirjoista ja niiden kuuntelumateriaalista. Itävallasta ja Sveitsistä tarjotut tiedot jaettiin maantuntemuksellisiin kategorioihin, mitä kautta tutkittiin tarjotun tiedon monipuolisuutta.
Analyysissä selvisi, että Saksa ja saksalainen kielivarieteetti on yhä opetuksen selkeä lähtökohta. Saksan kielen plurisentrisyyttä ei tuoda explisiittisesti esille kummassakaan oppikirjassa. Itävallan ja Sveitsin kielivarieteetteja tuotiin oppijoille tutuksi lähinnä alueille tyypillisten tervehdysten kautta. Mielenkiintoinen tulos oli, että Plan D 1 tarjosi monipuolisemmin maantuntemuksellista tietoa Itävallasta ja Sveitsistä, kuin Magazin.de 1.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe
Anttalainen, Johanna (2012)Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja ... -
Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch
Rentola, Sara-Miina (2017)Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ... -
Die Darstellung der Verbalrektion in Finnischen DaF-Lehrbüchern : ein Vergleich zwischen den Lehrbüchern, den Gesamtdarstellungen zur deutschen Grammatik und den Wörterbüchern
Kääriäinen, Emmi (2017)Nykypäivän digitaalisessa yhteiskunnassa oppikirjat ovat Suomessa edelleen tärkein opetuksessa käytetty oppimateriaali ja monen opettajan opetus perustuu täysin oppikirjaan. Rektion ja valenssin välinen suhde on kiistelty ... -
"Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule
Sariola, Miira (2016)Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten ...