University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

"Mein Gott, warum nicht?" : Die Motivation für Deutsch als Fremdsprache von finnischen Schülern außerhalb der Schule

Thumbnail
View/Open
905.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sariola, Miira
Date
2016
Discipline
German language and cultureSaksan kieli ja kulttuuri

 
Nykyään on yhä tärkeämpää osata vieraita kieliä, ja vaikka koulussa voi oppia kieliä, tarjolla on myös monia mahdollisuuksia oppia vieraita kieliä koulun ulkopuolella. Yhä enemmän painotetaan autenttisuutta kielten opiskelussa ja tämän tavoitteen koulun ulkopuolinen kielten opiskelu täyttää usein paremmin kuin koulun oppitunnit. Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkittiin sitä, miten suomalaiset lukion saksan opiskelijat käyttävät ja oppivat saksaa koulun ulkopuolella. Lisäksi tutkittiin heidän syitään siihen, miksi he käyttivät saksaa oppituntien ulkopuolella tai miksi eivät käyttäneet. Aineistona tutkielmassa käytettiin kyselytutkimuksen vastauksia, jotka kerättiin alkuvuodesta 2016 keskisuomalaisesta lukiosta. Kyselyyn osallistui kaksi eri saksan kielen ryhmää. Oppilaat olivat joko toisen tai kolmannen vuoden opiskelijoita ja opiskelivat saksaa A-kielenä. Kyselyyn vastanneita oppilaita oli yhteensä 17, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 7. Tuloksista kävi ilmi, että kaikki kyselyyn osallistuneet lukiolaiset käyttivät jollain tavalla saksan kieltä myös koulun opetuksen ulkopuolella. Yleisimmät tavat olivat kommunikointi muiden ihmisten kanssa saksaksi tai kielen käyttäminen matkustaessa, lukeminen sekä elokuvien, Youtube -videoiden ja tv-sarjojen katseleminen. Vain harva vastasi pelaavansa pelejä saksaksi eikä kovinkaan moni käytä teknisiä laitteita tai älypuhelimen sovelluksia saksan kielellä, vaikka molemmilla on suuri rooli nuorten elämässä tänä päivänä. Oppilaat oppivat saksaa koulun ulkopuolella laajentaakseen sanavarastoaan ja voidakseen kommunikoida paremmin saksaa äidinkielenään puhuvien henkilöiden kanssa. Odotettavissa oli, että mm. ylioppilaskirjoitukset ovat yksi suuri syy koulun ulkopuoliseen saksan opiskeluun, sillä tutkittavat olivat kaikki lukiolaisia. Monille myös matkustelu on syy oppia saksaa vapaaajalla, joka ei myöskään ole kovin yllättävä tulos, sillä yhä useammat suomalaiset matkustelevat yhä enemmän. Vähän yli puolet vastasi oppivansa saksaa koulun ulkopuolella siitä syystä, että he pitävät saksan kielestä. Myös oppilaat pitivät autenttisuutta tärkeänä, sillä yli puolelle se oli syy oppia saksaa koulun ulkopuolella. ...
Keywords
saksan kieli kyselytutkimus lukiolaiset kielen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604292364

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4192]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Zum Stellenwert der kommunikativ-interkulturellen Kompetenz in Übungen zur mündlichen Sprachproduktion in Deutsch als Fremdsprache : Vergleich der finnischen Lehrbuchserie Super 8 und der englischen Lehrbuchserie Echo Express 1 

    Ojala, Saila (2006)
  • Sprachlernspiele im DaF-Unterricht : Einblick in die Spielpraxis des finnischen und ungarischen Deutsch-als-Fremdsprache-Unterrichts in der gymnasialen Oberstufe sowie in die subjektiven Theorien der Lehrenden über den Einsatz von Sprachlernspielen 

    Mátyás, Emese (University of Jyväskylä, 2009)
    The goal of this study is to analyze and compare aspects of language learning games in the context of Finnish and Hungarian high-school teaching of German as a foreign language (GFL). First, the practices of using games ...
  • Motive und Motivation zum Deutschlernen : Beispiel Deutsch als Fremdsprache unter Studierenden in Finnland 

    Ylönen, Sabine; Hurskainen, Mari (Peter Lang, 2019)
    The paper focuses on the student motivation for learning German in Finnish universities based on a nationwide survey. The sample includes all university students, not only those at language departments. The most important ...
  • "Deutsch mit Filmen" : eine Fallstudie über einen Einsatz eines Spielfilmes im Unterricht Deutsch als Fremdsprache in der finnischen Mittelstufe 

    Anttalainen, Johanna (2012)
    Elämme median ympäröiminä ja käytämme useita tunteja päivässä television katseluun. Voimme jopa sanoa, että television katselu on edesauttanut meitä vieraiden kielten oppimisessa. Miksi emme siis käyttäisi television ja ...
  • Aussprache in finnischen Lehrbüchern für Deutsch und Schwedisch 

    Rentola, Sara-Miina (2017)
    Ääntäminen ja sen harjoittelu ovat jääneet kieltenopetuksessa usein muiden kielitaidon osaalueiden varjoon, vaikka juuri hyvän ääntämyksen on todettu olevan yksi merkittävimmistä edellytyksistä kommunikaation onnistumiselle. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre